Eteläportti tunnetaan nyt etelässäkin

Jyväskylän Eteläporttiin suunnitellusta kauppa-alueesta on tässä lehdessä kirjoitettu paljon, mutta vielä keväällä monien muiden tiedotusvälineiden jutuissa Eteläporttia ei mainittu lainkaan Suomen suurten kauppahankkeiden joukossa.

Ympäristöministeriö nosti alkuviikosta Eteläportin mainosarvon kokonaan omaan luokkaansa, kun se väitti, että Eteläporttiin rakennetaan jopa Suomen suurin kauppa-alue. Juttu meni läpi joka puolella ja asiaa kommentoitiin ahkerasti.

Tosin uutista paransi se, että ministeriössä oli sotkettu neliömäärät. Eteläportin alueen 350 000 neliötä ei ole pelkkää kaupparakentamista, vaan kauppojen osuus on nykysuunnitelmien mukaan 180 000 neliötä.

Jyväskylän kannattaisi hyödyntää Eteläportin markkinoinnissa saamansa ilmainen mainos, jos se haluaa, että samalla alueella ei tule toista epäonnistumista. Eteläportista piti vielä muutama vuosi sitten tulla rekkaterminaalien koti.

Voi tietysti aiheellisesti kysyä, tarvitsemmeko koko Eteläportin aluetta, joka vain lisää autoilua entisestään. Eteläportti on kuitenkin paljon parempi hanke kuin vaikkapa Pieksämäen Ideapark, jonka asiakkaiksi kaavailluilla miljoonalla suomalaisella on Pieksämäelle keskimäärin pitkä matka.

Eteläportin kohtalosta tiedetään aika pian enemmän, sillä nykyiset tonttivaraukset päättyvät elokuun lopussa. Markkinoiden viesti saattaa kertoa, että rakentaminen siirtyy vuosilla eteenpäin. Se ainakin on varmaa, että kaikki esillä ollut kaupparakentaminen ei muutu todeksi lähivuosina.

PYSÄKÖINNISTÄ rahastaminen on Jyväskylässä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaupungin yhtiön Jyväs-Parkin käsissä. Hintojen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä muutaman minuutin ero pysäköintiajassa voi tulla kalliiksi.

Esimerkiksi uudessa Sokoksen parkkitalossa ensimmäinen 50 minuuttia on vihreän kortin ihmisille maksuton eli varmasti kaupungin halvin. Mutta kun hinta jaksotetaan 50 minuutin välein, tunnin ja 41 minuutin pysäköinti maksaakin jo neljä euroa (osuuskaupan jäsenille kolme euroa). Pörssiyhtiö Cityconin omistamassa Forumin parkkihallissa samanpituinen pysäköinti maksaa yhden euron, vaikka ensimmäisestäkin tunnista joutuu maksamaan.

Pörssiyhtiötkö muka aina ahneita ja veronmaksajien omistamat yhtiöt reilumpia?

Tietysti jos käyttää kaupunkiliikkumiseen kätevintä kulkuneuvoa eli polkupyörää, säästyy parkkimaksulta kokonaan. Kun vielä saisi pyörän parkkiin järkevästi jonnekin.

VIRANOMAISTEN päätökset ovat usein todella tylsää luettavaa, mutta seinäjokelaisen Mallaskoski Oy:n tiedote sosiaali- ja terveysministeriön tuotevalvontakeskuksen päätöksestä oli otsikoitu tavalla, joka herätti lukemaan.

- Tuotevalvontakeskus kieltää käyttämästä kondomia lonkeron kanssa, yhtiö tiedotti alkuviikosta.

Ennen kuin huomasin tekstistä, että kyse ei ole tuotevalvontakeskuksen omasta tiedotteesta, otsikko herätti ajatuksia, miten viranomaiset valvovat asiaa. Valvonta toisi esimerkiksi poliisin tehtäviin mielenkiintoisen lisän.

Tiedotteen teksti latisti asian: tuotevalvontakeskus oli kieltänyt Mallaskoskea jakamasta asiaan kuulumattomia tuotteita lonkeron kanssa.

HUMISEVALTA harjulta on tiedusteltu, milloinkahan luvattu kuntaliitospyöräily Uuden Jyväskylän itärajalta länsirajalle toteutuu. Onpa palstanpitäjää epäilty aktiiviseksi unohtajaksi, vaikka alkuperäinen lupaus koski vuotta 2009. En aio luistaa lupauksestani, mutta kuntaliitospyöräilyn ajankohta selviää myöhemmin.

Pyöräily on mukavampaa, kun saa seuraa. Niinpä haastan aluekehittämisjohtaja Jouni Juutilaisen pyöräilemään kanssani, koska hän ennusti kuntaliitoksen paremmin kuin minä. Muutkin saavat tarttua haasteeseen, jos malttavat polkea tarpeeksi hitaasti.



Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.