F1-sekamelskassa riittää jo aineksia huonoon tv-sarjaan

Anteeksi ammattitaidottomuuteni. En ole oikein perillä autourheilun kuninkuusluokan tämänvuotisista tapahtumista. Sen tiedän, että Brawn-talli on tehnyt uusien sääntöjen mukaisen auton, jolla Jenson Button pöristelee nyt voitosta voittoon.

Nyt on meneillään - tai päättynyt, en ole pysynyt perässä - jokin ilmoittautumis- ja oikeudenkäyntijakso, jonka aikana tallit uhkailevat toisiaan ja erottavat pienimmät koko etujärjestöstään. Kaiken lisäksi sarjaan on ilmoittautunut 5-15 tallia, joista olen kuullut korkeintaan F1-kuvioiden ulkopuolisissa ympyröissä.

Vaikuttaapa jännältä.

Ensi kaudella aion olla paremmin mukana F1-keskusteluissa, joten syötin laatimaani tietokantaan vuoden 2009 uutisia 192:sta F1-uutispalvelusta. Aineistoa hallinnoinut F1ctional-ohjelma antoi minulle parilla napin painalluksella ennusteen vuoden 2010 formulakaudesta.

Ennen kauden alkua Anaheim Ducks -talli vuokraa Chrysleriltä Ferrarin moottorit, jotka se on hankkinut General Motorsin pelastusoperaatiossa Fiatilta. Ducks hankkii kuskeikseen Mika Häkkisen ja Lewis Hamiltonin. Ducksin lisäksi sarjaan ovat tuoneet omat tallinsa Sega Megadrive ja Vantaankosken Urheiluautoilijat.

Merkittävimmät tekniset sääntömuutokset koskevat autojen etusiivekkeitä. Autoissa on koivusta tehdyt ilmanohjaimet etusiivekkeiden ylä- ja alapuolella.

Kauden avauskilpailu joudutaan perumaan kesken aika-ajojen, koska hanhiparvi valtaa radan. Tämän jälkeen Max Mosley ja Bernie Ecclestone peruvat gp-kilpailut niissä maissa, joissa on vähintään 5 000 valkoposki- tai kanadanhanhea. Riskejä ei oteta.

Jäljelle jää neljä kilpailua. Sen vuoksi yksi lisäkilpailu päätetään viedä Anaheim Ducksin kotoisaan jäähalliin. Tuosta kilpailusta jaetaan pisteitä piin neliöjuuren luonnollisen logaritmin mukaisella kertoimella 0,572.

Ensimmäisen loppuun asti ajetun kisan voittaa Jenson Button, joka kuitenkin hylätään vääränmerkkisen urheilujuoman vuoksi.

Kolmantena maaliin tullut Supergass-tallin georgialainen Kakhe Akhtadze on lopulta kisan voittaja, sillä hänen edellään ruutulipulle saapunut Felipe Massa hylätään Ferrarin koivuisten ilmanohjainten tummuttua liikaa 300 kilometrin kilpailussa.

Ferrarin hylkääminen johtaa kuitenkin 14 protestiin, joiden myötä mestaruustaisto jätetään avoimeksi vuoteen 2013 asti.

Vakavastikin puhuttaessa F1-laji ja sen kulttuuri ovat pian kriisissä. Kukaan ei ole varma, miltä osin tähän mennessä sarjan tulevaisuutta koskevat päätökset pitävät paikkaansa.

En ihmettele, jos vuoden päästä ei enää edes muisteta tätä valtataistelua, sillä F1-autoilu on epävakain globaalisti suosittu urheilulaji. Sen historia on täynnä jatkuvia teknisiä sääntömuutoksia, pistelaskujärjestelmien uudistuksia, tallimääräyksiä, jälkikäteen tehtyjä hylkäyksiä ja muuta epämääräistä "häslinkiä".

Itse uskon F1-sarjan ruusuiseen tulevaisuuteen vasta sitten, kun näen Max Mosleyn, Anthony Hamiltonin, Luca di Montezemolon, Sebastian Vettelin ja Erkki Mustakarin espressokuppien ääressä Monacon katukahvilassa.

Valokuvakin riittää.

Kirjoittaja on Karjalaisen urheilutoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.