Fordin vikaa ei kerrota imagosyistä

Mikko Hirvonen hävisi taistelun kuljettajien maailmanmestaruudesta lauantaina autoon tulleen mystisen vian takia. Hirvonen epäili jälleen ongelmia vetoakselissa, koska auton meno hiipui samalla tavalla kuin perjantaina, jolloin Hirvosen autosta hajosi vetoakseli päivän viimeisellä erikoiskokeella. Myös tallikaverien Jari-Matti Latvalan ja Khalid Al Qassimin autoista oli hajonnut vetoakseli perjantaina.

Hämmästys oli suuri, kun Fordin rallitallin päällikkö Malcolm Wilson ilmoitti päivähuollon jälkeen, että Hirvosen auton vetoakseleista ei löytynyt mitään vikaa. Wilsonin mukaan myös pyörän laakerit, ripustukset ja iskunvaimentimet olivat kunnossa.

Wilsonin mukaan Hirvonen hävisi Sebastien Loebille monta sekuntia pienen ajovirheen takia ja siksi, että ranskalainen ajoi loistavasti Crychan ja Halfwayn erikoiskokeet.

Joku Fordin vetoakselien ympärillä ei täsmää. Todennäköisesti vetoakselia vaivaa sellainen vika, jota ei haluta paljastaa. Se voi olla valmistevika tai joku muu autoon tehty tekninen ratkaisu, joka hajottaa vetoakselien suojakumit. Kun vetoakselin suojakumi hajoaa, menetetään nopeasti vetonivelen rasvat, jolloin nivel kuivuu ja jumittuu.

Ford tuunasi vetoakseleita perjantain ja lauantain välisenä yönä parantamalla suojakumin kiinnitystä ja vaihtamalla vetoniveleen jäykemmät rasvat. Fordilla on oltu ihmeissään, sillä vetoakselien kanssa ei ole ollut ongelmia vuosikausiin. Miksi vetoakselit pettävät juuri nyt, pahimmalla mahdollisella hetkellä?

Ford ei kerro koskaan vetoakselien ongelmaa imagosyistä. Jos Hirvonen häviää maailmanmestaruuden Loebille, markkinointimielessä ei ole fiksua syyttää siitä auton vetoakseleita. Kuka haluaa ostaa kaupasta Ford Focuksen, jos ihmisille muodostuu sellainen mielikuva, että Fordin vetoakselit eivät kestä?

Rallin MM-sarjassa on aina ollut kuljettajia, jotka pistävät heikon vauhtinsa tai ajovirheet auton syyksi. Hirvonen ei ole sellainen kuljettaja. Hän tunnustaa rehdisti, jos ajaminen ei suju jouhevasti tai jos heikko aika erikoiskokeella johtuu selvästä ajovirheestä. Hirvosen kartanlukijan Jarmo Lehtisen mukaan Hirvonen ei tehnyt ainuttakaan virhettä lauantain toisella ja kolmannella pikataipaleella. Lehtinen hämmästeli aidosti menetettyjä sekunteja.

Hirvoselle olisi kernaasti suonut kuljettajien maailmanmestaruuden. Jyväskyläläinen nousi kesän ja syksyn aikana 20 pisteen takamatkalta MM-sarjan piikkipaikalle. Kuka olisi uskonut Argentiinan rallin jälkeen, että Hirvonen ajaa maailmanmestaruudesta Britanniassa? Hirvonen ei uskonut mahdollisuuksiin itsekään, kun Loeb oli voittanut kauden viidennen MM-rallinsa putkeen ja karannut 20 pisteen johtoon MM-sarjassa.

Hirvonen voi olla ylpeä kaudesta 2009, vaikka maailmanmestaruus meneekin Loebille. Hirvonen on osoittanut ajavansa soralla mestaruusvauhtia, mutta asvaltilla hänellä on vielä parannettavaa. Toinen sija MM-sarjassa on kunniallinen lopetus vuodelle. Ja voihan ihme vielä tapahtua vuoden 1998 tapaan. Loebin on vielä ajettava 80 ek-kilometriä ilman ongelmia ja tuotava auto maalilavalle Cardiffiin. Rallin viimeisellä siirtymätaipaleella on mittaa 78 kilometriä.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimituksen esimies

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.