Grönholm on yhä kukkulan kuningas

Mikko Hirvonen yritti vimmatusti kammeta Marcus Grönholmin sivuun Jyväskylän MM-rallin valtaistuimelta. Kaikki kunnia Hirvosen hyvälle yritykselle, mutta Grönholm piti pintansa. Grönholm niisti erikoiskokeilla sekunnin sieltä ja toisen täältä ja karisti tallikaverinsa iskuetäisyydeltä legendaarisilla Ouninpohjan, Leustun ja Ehikin erikoiskokeilla.

Grönholm osoitti lauantaina, että Jyväskylän MM-rallissa ei ole vielä sukupolven vaihdoksen aika. Grönholmin vauhti riittää Keski-Suomen sorateillä nuorille haastajille, vaikka henkilökohtaisessa mittarissa on ikää 39 vuotta. Juha Kankkunen valloitti Jyskälän 40-vuotiaana vuonna 1999 ja Hannu Mikkola oli 41-vuotias voittaessaan Jyväskylän Suurajot vuonna 1983. Iän puolesta Grönholmin ei siis tarvitse ripustaa ajohanskoja vielä naulaan.

GRÖNHOLM ja Hirvonen ovat tarjonneet katsojille armotonta taistelua ja kovaa yritystä eli parasta ralliviihdettä. Sebastien Loeb on omien sanojensa mukaan pistänyt parastaan, mutta yllättävän helposti hän taipui suomalaisille Ford-kuljettajille lauantain erikoiskokeilla.

Liigavauhti onkin sitten ollut tämän kolmikon varassa tänä viikonloppuna. Petter Solbergin kilpailu päättyi nolosti, kun Subarua ei voinut enää ajaa turvallisesti Keski-Suomen nopeilla sorateillä. Solbergin surkea kilpailu on häpeäksi sekä Subarulle että norjalaiselle itselleen. Nopea, taitava ja sympaattinen Solberg ei ansaitse tällaista päähän potkimista.

KILPAILUN kymmenes kuljettaja Jan Kopecky on jäänyt rallia johtavasta Marcus Grönholmista yhdeksän ja puolen minuutin päähän. Lauantaina erikoiskokeille ensimmäisenä ampaissut Andreas Mikkelsen puolestaan ajoi eilen erikoiskokeet 30-50 sekuntia Grönholmia hitaammin. Turhaan ei yleisö valita, että taso rallin MM-sarjassa on huonontunut.

Yksittäiset liput Jyväskylän MM-rallin erikoiskokeelle maksavat 12-20 euroa. Sillä hinnalla näkee 15 maailmanluokan kuljettajaa. Sen jälkeen erikoiskokeiden tuloslistalla alkaa näkyä tuttuja nimiä rallin SM-sarjasta. Toni Gardemeister ajoi Ouninpohjan erikoiskokeen takavetoisella BMW:llä yhtä nopeasti kuin Abu Dhabin Khalid Al Qassimi tehdastallin täysiverisellä Ford Focus WRC:llä. MM-rallin yleiskilpailussa Gardemeisterin aika olisi Ouninpohjassa riittänyt sijalle 20. Että tällainen taso Jyväskylän MM-rallissa tällä kertaa.

JYVÄSKYLÄN MM-rallin suomalainen yleisö on ollut hyvätapaista ja kurinalaista. MM-rallin apulaiskilpailunjohtaja, reitistä vastaava Seppo Harjanne on kiertänyt erikoiskokeiden yläpuolella helikopterin kyydissä. Harjanne jakaa suomalaiselle yleisölle kiitosta. Virolaisia rallituristeja sitä vastoin on tänä viikonloppuna pitänyt ojentaa sekä sanallisesti että virkavallan voimin.

Harjanteen arvion mukaan Jyväskylän MM-rallin katsojista 80-90 prosenttia hakeutuu virallisille katselupaikoille. Tämä lisää turvallisuutta, mutta aiheuttaa ruuhkia. Keuruun seutu oli tukossa perjantaina ja lauantaina suurimmat ruuhkat koettiin Korpilahden ja Jämsän välillä.

Jämsässä pidetty etähuolto toi säpinää äijäkaupungin torille. Moni kahvilan ja ravintolan pitäjä tykkäsi tilipäivästä, mutta kuului torilta soraääniäkin. Kaikki eivät pitäneet kaupungin keskustan sulkemista parhaaseen kauppa-aikaan.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimituksen esimies