Grönholmin vankka kokemus voiton takeena

Mikä tekee Marcus Grönholmista niin taitavan kuljettajan, että hän on pystynyt valloittamaan Jyväskylän MM-rallin seitsemän kertaa? Grönholm on nopea kuljettaja, mutta niin on myös Sebastien Loeb. Grönholm tuntee Keski-Suomen soratiet kuin omat taskunsa, mutta niin tuntee Kannonkoskella syntynyt Mikko Hirvonenkin. Mutta Grönholmilla on yksi ominaisuus ylitse muiden. Hänellä on 19 kilpailun kokemus maailman nopeimmasta sorarallista. Loeb on ajanut Jyväskylän MM-rallin kahdeksan kertaa, kun Mikko Hirvosella on Jyskälän startteja takana vasta kuusi.

Jyväskylän nopeassa, vaativassa ja vaarallisessa MM-rallissa kokemuksella on todella merkitystä. Tarvitaan monta vuotta ennen kuin kuljettaja oppii ajamaan mutkat ja hypyt sillä rajalla, että maksimivauhti ei johda ulosajoon. Grönholm ehti osallistua Jyväskylän MM-ralliin 11 kertaa ennen ensimmäistä voittoaan. Juha Kankkunen ajoi kotikisansa erikoiskokeet kymmenenä vuonna ennen ensimmäistä täysosumaa. Hannu Mikkola oppi Suurajojen mutkat nopeammin. Hän voitti Jyskälän jo neljännellä yrityksellään vuonna 1968.

Grönholm myönsi maalissa, että tänä vuonna Keski-Suomen sorateillä ajettiin kovempaa kuin koskaan. Grönholm ja Mikko Hirvonen puskivat kovaa ajamisen rajoja jälleen muutaman sekunnin eteenpäin. Voiko kukaan enää parantaa niitä erikoiskokeiden pohja-aikoja, joita Grönholm takoi taululle perjantaina ja lauantaina? Jos mies itsekin myöntää ajaneensa niin kovaa esimerkiksi Ouninpohjassa, että se ei ollut enää nautittavaa, niin riskirajalla on totisesti käyty.

Vaikka Grönholm ajoi erikoiskokeet kuin riivattu, ei hän tehnyt ainuttakaan ajovirhettä. Sellaista ajovarmuutta ei saavuteta kuin 20 vuoden kokemuksella. Kokemuksensa ansiosta Grönholm pystyi kontrolloimaan tilannetta, vaikka Hirvonen painoi vimmatusti kantapäille. Grönholmille riitti sekunnin kymmenyksen parempi aika joillakin erikoiskokeilla, koska hän tiesi, että Ouninpohjassa hän pystyy karistamaan Hirvosen kannoiltaan. Ei voi kuin ihailla Grönholmin taktiikkaa, itseluottamusta, virheetöntä ajoa ja sitä rauhallisuutta, jolla hän ajoi paineiden alla käsittämättömän kovia ek-aikoja.

YLISTÄÄ TÄYTYY myös Mikko Hirvosen suoritusta. Hirvonen teki mitä lupasi ja yritti voittaa Grönholmin Jyväskylässä. Tehtävä osoittautui vielä liian kovaksi, mutta hyvän vastuksen Hirvonen antoi. Ouninpohjan erikoiskokeen happipaikasta näki, että Hirvonen todella pisti kaiken peliin. Onneksi hänellä oli tällä kertaa tuuri mukana.

Vaikka Fordin rallitalli jäädytti tilanteen tallimääräyksellä 16 erikoiskokeen jälkeen, ei Hirvonen olisi pystynyt ajamalla tavoittamaan Grönholmia. Grönholmin kartanlukija Timo Rautiainen huomauttikin, että he eivät olisi tallin apuja tarvinneet seitsemänteen ykkössijaan.

Hirvosen ei tarvitse hävetä kakkossijaansa, vaan hän voi olla siitä erittäin ylpeä. Hirvonen kukisti ensimmäisen kerran Loebin ajamalla rehdissä taistelussa, jossa kukaan kärkikolmikosta ei sortunut ulosajoon tai kärsinyt teknisistä ongelmista. Hirvonen todisti vauhtinsa Jyväskylän MM-rallissa, vaikka jäikin toiseksi. Jyväskylän MM-rallin kakkossija on yhtä kova saavutus kuin voitto Norjan MM-rallissa.

FORD ON tehnyt hyvää työtä uuden autonsa kanssa. Tallipäällikkö Malcolm Wilson tuskin uskoi itsekään, että auton neitsytkilpailu päättyy kaksoisvoittoon, eikä kummassakaan autossa ole pienintäkään teknistä vikaa. Uuden Fordin iskukyky lupaa hyvää loppukauden ralleihin.

Grönholmilla on mainiot asetelmat kuljettajien MM-sarjassa, sillä Loeb on nyt 13 pistettä perässä. Jos Grönholm sijoittuu toiseksi kaikissa loppukauden seitsemässä MM-rallissa, täytyy Loebin voittaa niistä jokainen yltääkseen maailmanmestariksi. Mutta eipä mennä asioiden edelle. Tarvitaan vain yksi keskeytys Grönholmille, niin tilanne muuttuu oleellisesti. Ja mitä tahansa voi tapahtua. Loebin 33 pisteen MM-johto suli viime kaudella yhteen pisteeseen, kun ranskalainen loukkasi olkapäänsä pyöräonnettomuudessa. Marcus siis pysyköön poissa satulasta.

JYVÄSKYLÄN MM-RALLI päättyi tänä vuonna jo klo 13. Siihen mennessä rallitallit olivat pakanneet suurimman osan tavaroistaan rekkoihin. Iltapäivän päätteeksi he suunnistivatkin jo kohti Helsinkiä. Esimerkiksi Fordin rallitallin 127 henkilöstä Jyväskylään jäi yön yli ainoastaan 40 ihmistä. Subarun porukasta Jyväskylässä vietti yön 15 henkilöä.

Grönholmin voitonjuhlat kutistuivat aika pieneksi ja samaa saattoi sanoa Jyväskylän perinteisistä rallin jälkeisistä bileistä. Tänään hulinat ovat ohi, mutta millaiset bakkanaalit Jyväskylässä pidetään ensi vuonna, kun Kuninkuusravit ja Jyväskylän MM-ralli järjestetään perättäisinä viikonloppuina.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimituksen esimies

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.