Guggulan guggenheim

Helsingin kaupunginvaltuusto kaatoi muutama päivä sitten Guggenheim-taidemuseohankkeen. Samalla säästyi ainakin 130 miljoonaa euroa – mutta myös matkailutulot jäävät saamatta.

Gumiseva Garju on ihmetellyt monia muitakin isoja kustannuksia, vaikka toki Guggenheimin arvioitu loppusumma kuulostaa hurjalta. Esimerkiksi Jyväskylän Geljonlahden voimalan rakentamiseen on käytetty tähän mennessä jo lähes 2,5 guggenheimia – viimeksi piipun uusimiseen kului 3,1 miljoonaa euroa, mikä tietysti on vain noin sadasosa epäonnisen voimalan rakentamisen tähänastisista kustannuksista.

Geljonlahden voimala rakennettiin energiajätti Fortumia innokkaasti uhmaten, mutta kovin onnistunut päätös se ei ollut. Vaikka Jyväskylän Energia ja sen henkilökunta tekevät varmasti hyvää työtä voimalassa, Geljonlahdesta on energiamarkkinoiden nykyeväillä vaikeaa tehdä sellaista menestyjää kuin siitä kuviteltiin.

Guggumäkeen Jyväskylään rakennetaan uutta sairaalaa, jonka hinta on jo tällä tietoa noin 3,8 guggenheimia eli ICT- ja lääkinnällisten laitteiden kanssa liki 490 miljoonaa euroa. Guggulalle rakentaminen on kallistunut hurjasti alkuperäisistä suunnitelmista.

Toivottavasti sairaalaan rakentamisessa käytettävä betoni on parempaa kuin Turussa, ettei hommasta tule täyttä guggua.

Gaupparakentaminen on kallista, mutta Jyväskylään ensi vuonna valmistuvan gauppagesgus Sepän hinta on tontteineen on vain noin 0,54 guggenheimia. Jos mukaan otetaan uusi Prisma, johon Seppä rakennetaan kiinni, Vasarakadun ja Ahjokadun väliin tulevan gauppagesgittymän hinta on yhteensä 0,85 guggenheimia. Kävijävirrat ovat kuitenkin moninkertaiset verrattuna siihen, mitä Guggenheim olisi Helsingissä vetänyt.

Tosin gaupungin gesgustalle Seppälän vetovoimainen gesgus voi tulla kalliiksi.

On Jyväskylässä joskus rakennettu halvallakin – ainakin nykymittapuun mukaan. Vuonna 1989 valmistunut Guoggalan silta maksoi nykyrahassa vain 0,14 guggenheimia. Rahalla saatiin erittäin tarpeellinen ja toimiva silta, josta jyväskyläläiset ovat ylpeitä internetin valtavan kuvamäärän perusteella.

Vuonna 1995 valmistunut Jyväskylän Gävelygatu se vasta halpa olikin, nykyrahassa alle 0,02 guggenheimia. Tuolla rahalla pelastettiin gaupungin gesgusta ainakin yli kahdeksi vuosikymmeneksi.

On suorastaan vaikea käsittää, että Gävelygadun rakentaminen maksoi vain kahdeksan miljoonaa markkaa eli nykyrahassa noin 1,9 miljoonaa euroa. Sataman giviportaiden rakentaminen maksoi huimat 400 000 euroa. Gomeat, mutta galliit, silti vain 0,003 guggenheimia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.