Hölmöläisten peitto taideaineista

Harva uudistusesitys on niin ristiriitainen kuin keväällä jätetty ehdotus peruskoulun tuntijakouudistuksesta. Siksi onkin hyvä, että opetusministeri Henna Virkkunen (kok.) äskettäin lupasi, että tuntijakouudistusta ei toteuteta sellaisenaan.

Jos uudistus olisi toteutettu ehdotuksen mukaisena, se olisi aiheuttanut perustavanlaatuisen ketjureaktion. Esitys olisi ensin edellyttänyt päätöstä siitä, mitä tehdään aineenopettajien tuntimääriin pohjautuvalle palkkaukselle.

Näin siksi, että ehdotuksessa ainakin taideaineiden opettajien tuntimäärät vähenevät. Pistetäänkö osa opettajista pihalle, tehdäänkö heistä osa-aikaisia - vai muutetaanko palkkauksen perustetta?

Kokonaan toinen - toki se tärkein - asia on, mitä uudistus merkitsisi oppilaille.

ENSIN pieni kertaus tähän mennessä tapahtuneesta: Tuntijakoa pohtinut työryhmä korosti keväällä, että uudistus lisää taideaineiden asemaa. Ryhmä myös ehdotti kahden uuden aineen eli draaman ja etiikan aloittamista. Myös kieliaineiden ajoittamisajankohdasta ja kielivalikoimasta on käyty kiihkeitä keskusteluja.

Osa opetusalan ammattilaisista on ollut työryhmän kanssa täsmälleen vastakkaista mieltä siitä, että uudistus lisäisi taideaineiden tuntimäärää. He sanovat, että tuntimäärä vain vähenee. Ainakin se on tullut selväksi, että työryhmän esitys ei ole yksiselitteinen.

Vastakkaisten näkemysten selitys löytyy ehdotuksesta lisätä valinnaisuutta ala-asteella. Ala-asteella taideaineiden tuntimäärä lisääntyisi, mutta yläasteella se vähenisi.

Mieleen tulee hölmöläisten peiton jatkaminen: muutosta perustellaan taito- ja taideaineiden vahvistamisella, mutta käytännössä onkin käymässä päinvastoin. Peitto pysyisi saman kokoisena ja lisäys jäisi saamatta.

ASIA on ongelmallinen - ei vain tuntimäärien, vaan myös opetuksen laadun näkökulmasta. Ala-asteella taideaineita opettaisi luokanopettaja - ei siis aineenopettaja. Sama tilanne olisi todennäköisesti myös kieliaineissa, mikäli ensimmäisen vieraan kielen opetus aloitettaisiin toisella luokalla.

Suomalaiset ala-asteen luokanopettajat ovat maailman huippua, mutta aivan mihin tahansa hekään eivät taivu. Heille uudistus toisi lisää paineita hallita hyvin - eikä vain kohtalaisesti - yhä useampia aineita.

Yläasteella puolestaan etenkin taideaineiden aineopettajien tuntimäärät jäisivät vajaiksi. Monille kouluille tuottaisi vaikeuksia palkata päätoimisia päteviä opettajia kyseisiin aineisiin.

TAIDEAINEIDEN on todettu lisäävän kouluviihtyvyyttä. Juuri sitä etenkin yläasteikäiset tarvitsisivat, mutta taideaineiden vähentäminen ei vie tähän suuntaan.

Ala-asteikäisillä taito- ja taideaineet niveltyvät nyt muuhun opetukseen. Kaavailtu valinnaisuuden lisääminen rikkoisi ala-asteella juuri sitä luokan yhteisöllisyyttä, jota ala-asteikäiset tarvitsisivat.

Tuntijakouudistuksen ehdotukset on todellakin tarpeen syynätä uudelleen.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen pääkirjoitustoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.