HPV-rokotteiden viagramainen kilpajuoksu

Papilloomaviruksia vastaan kehitetty rokote käy ärhäkkäästi kohdunkaulan syövän aiheuttajien kimppuun. Samalla vimmalla markkinoidaan HPV-rokotetta.

Kilpailu rokoterintamalla on saanut sellaiset mittasuhteet, ettei parinkymmenen vuoden aikana ole vastaavaan törmätty. Rummutusta voi verrata Viagran esiinmarssiin. Erektiolääke luikertelee nyt netistä ulos, roskapostista on tullut varsinainen viagraposti.



PAPILLOOMAVIRUSROKOTTEIDEN markkinointi on herättänyt keskustelua ja aiheesta puhutaan varmasti tästä eteenkinpäin.

Toimituksissa pinotaan postin tuomista HPV-kirjeistä torneja, sillä vähintään kerran viikossa luukkuun on kolahtanut asiasta kertova tiedote. Niissä kerrotaan, millä nopeudella myyntiluvat maailmalla lisääntyvät, tai millaisia tutkimustuloksia on saatu.

Ensimmäisenä markkinoille ennättäneen Sanofi Pasteur MSD:n markkinoiman Gardasilin myynnin eteen on tehty lujasti töitä. Vauhti tästä tuskin hiipuu, kun myyntiluvan on saanut kilpaileva lääketehdasta. Vaihtoehtona on nyt GlaxoSmithKlinen valmistama Cervarix.

Rokotteen kehittäminen kohdunkaulan syöpää vastaan on kallista puuhaa, mutta siinä tehdään erittäin hyvää työtä. Kysymyksen voi esittää vaikka syöpään sairastuneelle, eli asiantuntijalle.



MARKKINOINNISSA on vain unohtunut kohtuus. Lääketehtaiden innon ymmärtää, sillä lääkkeen kehittäminen vie useita vuosia ja maksaa lähes 800 miljoonaa euroa. Työhön käytetyt rahat on saatava takaisin.

Näin maallikon silmissä olisi järkevämpää käyttää markkinointiin "tuhlatut" rahat - tai ainakin osa niistä - tuotekehittelyyn ja uusien lääkkeiden tekemiseen. WHO:n arvion mukaan tällä hetkellä vain kolmannekseen sairauksista on olemassa lääkehoitoa.

Rahaa palaa tutkimiseenkin.

Esimerkiksi GlaxoSmithKlinen nyt käynnistyvä rokotetutkimus maksaa 30 miljoonaa euroa. Mutta se varmasti kotiuttanee rahat aikanaan.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen uutistoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.