Haiviikko on merkittävä tv-tapahtuma

Huomasitteko että tällä viikolla on tehty tv-historiaa? Discoveryn haiviikkoa vietetään nimittäin jo 30. kertaa. Haiviikkoa on parhaillaan meneillään ja jatkuu sunnuntaihin asti.

Haiviikko (Shark Week) vastaa nimeään. Discovery esittää sunnuntaista sunnuntaihin erityisen paljon haikaloihin liittyviä ohjelmia. Ai, miksikö? Siksi että ne ovat suosittuja ja siksi, että haiviikko on varsinkin Yhdysvalloissa lähes koko kansan tuntema brändi.

Haiviikkoa markkinoidaan isolla rahalla ja suurilla tähdillä. Haiviikosta on tullut ilmiö, jonka tuntevat hekin, jotka eivät katso ainoatakaan haiviikon ohjelmaa.

Juhlavuoden kunniaksi Discovery on satsannut haiviikkoon erityisen paljon rahaa ja resursseja. Haiviikkoon liittyy muun muassa suuri joukko oheistuotteita, mikä onkin hyvin amerikkalaista.

Otetaan esimerkki. Yhdysvalloissa toimii Build-A-Bear-kauppaketju, jonka idea on, että asiakkaat voivat tehdä itselleen täytettyjä pehmoeläimiä. Tänä vuonna valikoimiin kuuluu myös kaksi haita: valkohai ja vasarahai, söpöilyversioina. Haiviikko-t-paitoja löytyy useampaakin sorttia, tietenkin. Rannalle kannattaa ottaa mukaan haiviikkouimasu ja -pyyhe.

Alunperin haiviikon tarkoitus oli jakaa haiaiheista faktatietoa ja korjata väärinkäsityksiä. Tämä on tosiaankin tarpeen, sillä hait ovat saaneet myyttisen hirviön maineen aivan turhaan. Tästä ”kunnia” kuuluu elokuville ja sensaatiohakuisille tv-ohjelmille. Hai tulee ja hai tappaa. Sittemmin, varsinkin tänä vuonna haiviikosta on tullut karnevaali, josta Discovery puristaa kaikki mehut irti.

Lopuksi faktatietoa. Ihmiset tappavat noin sata miljoonaa haita joka vuosi. Hait tappavat vuosittain noin kymmenen ihmistä. Päähän tippuvat kookospähkinät tappavat vuosittain noin sata ihmistä. Olisi siis loogisempaa pelätä enemmän kookospähkinöitä kuin haikaloja.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .