Halpaa lämpöä ja matkaa

No jopas on vaikea tilanne. Jyväskylän kaupunki ei pysty laittamaan isoa vaihdetta päälle paikallisbussien yrittäjävaihdoksessa eikä toisaalta ehkä löydä pakkia kiistatilanteen rauhoittamiseksi.

Kymmenen miljoonan euron hyvitysmaksun riski panee virkamiehet vakaviksi ja päättäjät vaikeaan väliin.

Koko tarina lähti liikkeelle Jyväskylän kaupunkiliikenteen kilpailuttamisesta. Lahtelaisen Koiviston Auton tytäryhtiö Jyväskylän Liikenne on vuosia ajanut paikallislinjat. Yhtiö on hoitanut homman ja hakenut kaupungilta tukea lippujen hintoihin. Nyt systeemi muuttuu. Jyväskylän kaupunki ottaa uuden lain mukaisesti koko paikallisliikenteen hoitoonsa ja siksi se kilpailutti bussiyhtiöitä reittien ajamisesta.

Voittajaksi sattui halvimmalla tarjouksella nousemaan bussialan häirikkö, Onnibus Oy. Se on pieni ja tappiollinen yhtiö, vaikka se julkisuudessa näyttäytyy halpalinjojensa ansiosta paljon suurempana kuin se todellisuudessa on.

Onnibussin tarjous oli noin 700 000 euroa halvempi vuodessa kuin Jyväskylän Liikenteen tarjous. Onnibussin pitäisi ensi heinäkuussa ottaa paikallisliikenne hoitoonsa. 100 miljoonan euron sopimus oli Onnibussille ensimmäinen suuri kaupunkiliikenteen voitto. Yhtiö aikoo vuokrata tarvitsemansa autot Ruotsista.

Jyväskylän Liikenne pettyi ja päätti valittaa. Nyt kaupunki joutuu miettimään, ottaako se riskin ja aloittaa suunnitellusti Onnibus Oy:n kanssa. Jos kaupunki häviää valituksen, se voi joutua maksamaan jopa 10 miljoonan euron hyvitysmaksun Jyväskylän Liikenteelle.

Tilanne on vaikea. Jos kaupunki ei aloita Onnibus Oy:n kanssa, kuka ajaa ja millä hinnalla Jyväskylän reittejä ensi heinäkuussa? Siihen ei vielä ole vastausta.

Jyväskylän Energia (JE) tarvitsi apua. Sen korkotaakkaa piti helpottaa 54 miljoonalla eurolla.

Jyväskylän tapa puristaa lainan korolla sitruunasta mehut toimi pitkään. Tähän saakka kaupunki on tulouttanut JE:stä 16 miljoonaa vuodessa. Nyt tuloutus putoaa 12 miljoonaan.

JE tehnee tänä vuonna tappiota yli 10 miljoonaa euroa. Viime vuonna tappio oli 100 000 euroa. Velkaa yhtiöllä oli viime vuonna yli 400 miljoonaa euroa.

Yhtiötä on moitittu, mutta siinä on paljon hyvääkin. Kaukolämpö ja sähkönsiirto ovat Jyväskylässä maan edullisimmasta päästä. Vain vesi on kallista. JE on myös tuottanut kaupungille hyvin.

Se on tulouttanut runsaat 16 miljoonaa vuodessa, kun vaikkapa suuremmissa kaupungeissa Tampereella ja Turussa summat ovat samaa tasoa tai pienempiä. Tampereen kaukolämmön hinnalla JE olisi hyvin kannattava.

Eli asioissa on usein kaksi puolta. Toivottavasti kaupungin bussikilpailutus päättyy vielä onnellisesti ja JE:n hyvätkin puolet muistetaan.

Hiihtäjä Janne Immonen on irtisanottu Kainuun rajavartiostosta, koska hänet tuomittiin doping-käräjillä perättömästä lausunnosta.

Uutinen on surullinen ja kohtuuton. Eikö pelkkä määräaikainen virasta pidätys olisi riittänyt, kun hän kuitenkin kärsi jo tuomion? Doping tuhosi monen ihmisen elämän niin hiihtäjien kuin asiasta uutisoineidenkin parissa.

Suuri on ollut uhri hiihtäjien dopingin käytöstä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.