Hengenvaarassa suojatiellä

Euroopan unionissa vastikään julkistettu liikenneturvallisuusohjelma vuosille 2011-2020 lankeaa ainakin Suomessa otolliseen maaperään. Komission kunnianhimoisen ohjelman tavoitteena on puolittaa Euroopan tieliikennekuolemat kuluvalla vuosikymmenellä.

Viime vuonna tieliikenteessä EU:n alueella menehtyi yli 35 000 ihmistä. Luku on suurempi kuin Äänekosken, Saarijärven ja Uuraisten väkiluvut yhteensä. Lisäksi jokaista liikennekuolemaa kohden on arviolta neljä pysyviä vammoja aiheuttavaa loukkaantumista, 10 muuta vakavaa ja 40 lievempää loukkaantumista. Tiekuolemien kolme yleisintä syytä ovat ylinopeus, rattijuopumus ja ajo ilman turvavyötä.

Suomessa koettiin heinäkuussa 36 liikennekuolemaa, 10 enemmän kuin viime vuonna. Liikenneturvan tuoreen seurantaselvityksen mukaan piittaamattomuus liikenteessä lisääntyy. Ajo päin punaisia on yleisempää kuin koskaan, mikä näkyy erityisesti jalankulkijoiden turvattomuutena suojateillä.

Komission liikenneturvallisuusohjelmassa ajoneuvojen turvallisuutta halutaan parantaa siirtämällä pääpaino passiivisista turvalaitteista (turvavyöt ja -tyynyt) aktiivisiin (mm. pakolliset ajovakautus-, kaistavahti- ja hätäjarrutusjärjestelmät). EU:n katsastuslainsäädäntöä aiotaan tiukentaa.

Turvallisempaa tieinfrastruktuuria rakennetaan älykkäillä liikennejärjestelmillä ja ohjaamalla EU-rahoitusta vain unionin turvallisuuskriteerit täyttäviin väylähankkeisiin.

Tieturvallisuusketjun ensimmäinen, tärkein ja virhealttein lenkki ovat tienkäyttäjät. Mikä tahansa liikenneturvallisuuspolitiikka on tehotonta, jos tienkäyttäjät eivät sitä toteuta. EU aikookin puuttua niin ajokortti- ja koulutuslupajärjestelmään kuin liikennevalvonnan parantamiseen. Esimerkiksi rajat ylittävää tietojen vaihtoa liikenteen kansainvälisistä häiriköistä ja lainrikkojista lisätään.

Erityistä huomiota ohjelma kiinnittää moottoripyöriin, joiden vakavat liikenneonnettomuudet eivät ole vähentyneet läheskään niin merkittävästi kuin muun ajoneuvoliikenteen.

EU:N edellisen, vuosien 2001-2010 liikenneturvallisuuden toimintaohjelman tavoitteena oli liikennekuolemien puolittaminen unionin alueella. Tavoite ei toteudu, mutta kuolonuhrien määrän odotetaan silti vähenevän yli 40 prosenttia.

Valistus, valvonta ja ajoneuvosäädösten tiukentaminen tekevät hiljaista muutostyötään. Vielä 1970-luvulla Suomessa tilastoitiin vuosittain yli tuhat liikennekuolemaa, vaikka ajoneuvoja oli alle miljoona. Nyt jäädään "enää" 350-400 liikennekuolemaan, vaikka ajoneuvomäärä on moninkertaistunut.

Tulevaisuuden ympäristöhaasteet edellyttävät ennen pitkää koko liikenneajattelun muutosta. Välittömiä muutoksia suomalaisessa liikennekulttuurissa tarvitaan jo nyt. Aivan ensimmäiseksi pitää suojatielle palauttaa nimensä edellyttämä arvo. Koulujen alkaessa vaatimus on entistäkin perustellumpi. Liikenneturvan tylyt tilastot kertovat, että alle 14-vuotiailla suomalaisnuorilla riski loukkaantua suojatiellä on kaksinkertainen koko väestöön verrattuna.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen pääkirjoitustoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.