Hinnoissa ja käytännöissä toivomisen varaa paikallisliikenteessä

Jyväskylän liikenne monimutkaistui kertaheitolla, kun kaupunki laajeni. Piipahdin kuvaajan kanssa viikolla Korpilahden kaupunginosassa, ja olimme suht hukassa. Ajoimme alkajaisiksi yksisuuntaista katua väärään suuntaan ja ihmettelimme, miten ajetaan parkkipaikalle jonne on ajaminen kielletty.

Sitä tunsi olevansa kuin amerikkalaisissa elokuvissa, joissa liikennekulttuuri näyttäytyy epämääräisenä kaaoksena takaa-ajokohtauksissa.

Reissaamista kotikaupungin sisällä ilman omaa autoa kulkeville voisi kyllä helpottaa. Jyväskylän paikallisliikenteessä ei esimerkiksi tunneta sellaista palvelua kuin vaunujen tai rattaiden kanssa ilmaiseksi matkustaminen.

Monissa muissa kaupungeissa lastenvaunujen kanssa matkaavilta ei peritä mitään maksua. Kyse on ihan käytännön syistä, koska maksaminen ei ole ihan helppoa.

Ensin yrität saada omin neuvoin tai kanssamatkustajien avulla vaunut/rattaat sisään bussiin. Samaan aikaan bussin etuovesta valuu maksavien asiakkaiden jono, ja vaunuja/rattaita työntävä matkustaja joutuu odottamaan vuoroaan niin kauan, että kaikki muut ovat sisällä ja paikoillaan.

Vasta sitten sopii mennä maksamaan, jolloin joutuu jättämään lapset puoliväliin bussia itsekseen. Kun lippu on maksettu, bussi nytkähtää liikenteeseen ennen kuin vanhempi on ehtinyt takaisin vaunujen/rattaiden luokse. Ikävää ja turhaa.

Siirtolippusysteemi on myös Jyväskylän Liikenteellä kuta kuinkin kummallinen. Valistuneemman joukkoliikenteen kaupungeissa riittää, kun ostat lipun. Kyllä kuljettaja siitäkin kellonajan näkee, ei sitä varten tarvitse omaa, erillistä lipuketta.

Olen kuullut huhuja, että kuljettajatkin ihmettelevät aikaa ja luonnonvaroja tuhlaavaa käytäntöä. Paperia tulostetaan metritolkulla, että saadaan siirtolippuja aikaiseksi. Mikä järki tässä on? Ehkä matkustamiskäyttäytymisen seuranta, muuta ideaa on vaikea ymmärtää.

Käyn silloin tällöin Turussa, syntymäkaupungissani. Siellä ei lastenrattaiden kanssa matkustavan tarvitse harrastaa akrobatiaa liikkuvassa bussissa maksaakseen, ja siellä lipun ostaneella on kahden tunnin siirto-oikeus - ilman mitään eri pyyntöä.

Kertalippu maksaa 2 euroa (Jyväskylässä 2,90). Turussa bussit ovat yleensä aika täynnä.

Paikallisliikenteen uskollisena ja ahkerana käyttäjänä olen pohtinut, onko todella taloudellisesti kannattavampaa pitää kiskurihintoja ja hankalia menettelyjä muutamille maksaville asiakkaille kuin periä kohtuuhintoja ja tarjota joustavia käytäntöjä isommalle asiakasjoukolle.

Kirjoittaja on Jyväskylä-ryhmän toimittaja. Kuva on vuodelta 1964.