Hopeaa lehden esittelykuvalle

Ranska haluaa nuoret lukemaan sanomalehtiä. Maan hallitus aikoo maksaa osan nuorten aikuisten sanomalehtitilauksista. 18-24 -vuotiaat saavat valita sanomalehden, ja valtio maksaa sitten osan sen sen vuositilauksesta.

Ranskalaiset sanomalehdet ovat ilahtuneet. Ne odottavat lisää tilauksia. Mutta kyse ei ole vain lehdistä. Kyse on kansallisesta sivistyksestä ja menestyksestä.

SUOMALAISET KOULULAISET ovat menestyneet erinomaisesti kansainvälisessä Pisa-tutkimuksessa. Peruskoulun yläkouluikäiset nuoremme ovat maailman kärkeä oppimistuloksissa.

Miksi näin on?

Suurin ansio lankeaa hyvälle koulujärjestelmällemme ja opettajille. Meillä eivät opi vain lahjakkaimmat vaan koko ikäluokka oppii tasaisemmin kuin monissa muissa maissa.

Toinen osa nuorten koulumenestystä selittyy varmaankin kulttuurisilla tekijöillä. Meillä arvostetaan koulukäyntiä. Opintien uskotaan olevan jokaiselle väylä hyvään työelämään.

Kolmas asia on suomalaisten vahva sanomalehtien lukemiskulttuuri. Sanomalehtiä lukemalla seuraamme aikaamme. Sanomalehdet ovat asiamediaa. Sanomalehtiä seuraavat ihmiset parantavat koko ajan omia tietojaan, jolloin heidän on helpompi pärjätä koulussa, työelämässä ja yleensäkin elämässä.

Pisa-tutkimuksen jatkotutkimuksesta tiedämme, että parhaat oppimistulokset ovat niillä nuorimmalle, jotka lukevat säännöllisesti sanomalehtiä.

Sanomalehteä lukevat nuoret menestyivät mm. lukutaidossa, matematiikassa, luonnontieteissä sekä ongelmaratkaisutehtävissä selvästi paremmin sanomalehtiä lukemattomat ikätoverinsa.

Sanomalehdet ovat osa sivistystämme. Tämä kansallinen osaaminen on myös mahdollistanut sen, että elintasomme on maailmanmitassa korkea. Osaamista ja sivistystä on siksi syytä vaalia.

On ymmärrettävää, että Ranskan hallitus haluaa innostaa nuoria sanomalehtien lukijoiksi. Suomessa suurin osa nuorista ja aikuisista lukee sanomalehtiä. Esimerkiksi 15-vuotiaista nuorista 59 prosenttia lukee sanomalehteä useita kertoja viikossa.

KESKISUOMALAISEN esittelyvideo palkittiin Hampurissa hopealla kansainvälisessä alan kilpailussa. Kilpailuun osallistui 548 esittelyelokuvaa yli 30 maassa. Hopeatason huomion voinee ottaa tunnustuksena lehdelle.

Keskisuomalaisen esittelyelokuva kertoo sanomalehden päivittäisesti tekemisestä. Se kertoo siitä, kuinka monimutkainen maailma on ja kuinka aamun sanomalehti yrittää auttaa ymmärtämään ja jäsentämään sekavuutta. Esittelyelokuvassa esiintyy Keskisuomalaisen tekijöitä, painosta toimitukseen ja ilmoitusmyynnistä asiakaspalveluun.

Esittelyelokuvan käsikirjoituksen takana on Keskisuomalaisen toimittaja Aino Suhola ja käsikirjoittajataituri Seppo Palminen. Palminen on Suomen ykköstekijä syvällisten esittelykuvien tekijänä.

Keskisuomalaisen sanomalehden tekemisestä kertovaa alle kymmenen minuutin elokuvaa voi nähdä esimerkiksi koulujen sanomalehtipäivissä.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen päätoimittaja.