Hurjaa kasvua sanomalehdistössä

Paperisten sanomalehtien levikki kasvoi viime vuonna maailmassa enemmän kuin ehkä kukaan osasi ennakoida. Maailman sanomalehtijärjestön WANin maanantaina Washingtonissa julkistamien lukujen mukaan paperisten sanomalehtien levikki kasvoi maailmassa 6,4 prosenttia.

Kasvu on hurjaa, sillä Yhdysvalloissa ja Euroopassa on jo vuosia totuttu lehtien hiljalleen laskeviin levikkeihin. Pohjois-Amerikassa paperisten sanomalehtien levikki laski viime vuonna 1,3 prosenttia. Euroopassa lasku oli vieläkin rujompaa eli 4,5 prosenttia.

Sanomalehdistön kasvu tulee sieltä, missä maailmantalous kasvaa ja koulutustaso nousee. Paperisten sanomalehtien levikki nousi Aasiassa 9,8 prosenttia. Kasvu on kovinta Intiassa. Siellä syntyy koko ajan uusia paperisia sanomalehtiä ja niiden lukijakunta laajenee nopeasti.

Sanomalehtien levikki on noussut Aasiassa viiden viime vuoden aikana kolmanneksella (32,7%).

Aasian sanomalehtimarkkinoiden kasvu vetää myös koko maailmassa paperisten sanomalehtien yhteislevikin kasvun reippaaksi. Viidessä vuodessa sanomalehtien levikki on maailmassa noussut 16,5 prosenttia.

Sanomalehdistö ei ole kriisissä maailmanmitassa, mutta Euroopassa ja Yhdysvalloissa sanomalehtien loiston aika on takana.

Sanomalehdet ovat vanhalla ja uudella mantereella edelleen erittäin luettuja, mutta teollisuudenalan kasvu on vähäistä. Digitaalinen kasvu on ollut pettymys. Edelleen sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa sanomalehtien tuloista 80–90 prosenttia tulee paperisista sanomalehdistä. Koko maailmassa paperilehdet keräävät 93 prosenttia sanomalehtien tuloista.

Paperisia sanomalehtiä lukee maailmassa 2,7 miljardia ihmistä. Digitaalisia sanomalehtien versioita (verkkolehteä, näköislehteä tms.) lukee 770 miljoonaa ihmistä eli painopiste on maailmalla vahvasti paperissa.

Viime vuonna tapahtui merkittävä käänne. Tilaustuotot ylittivät sanomalehtien ilmoitustuotot. Maailman sanomalehtien paperisten ja sähköisten versioiden yhteenlasketut tilaustulot olivat 92 miljardia dollaria ja ilmoitustulot 87 miljardia dollaria.

Sanomalehdistä onkin vauhdilla tulossa digitalisoituvissa maissa lukijaliiketoimintaa, sillä maailman digitaalisista ilmoitustuloista suurimman osan vie Google (38%) ja Facebook (lähes 10%). Sitten tulee vielä muita teknologiayhtiöitä ja vastaa sen jälkeen sanomalehtiä.

Mutta digisisällön myynnissä sanomalehdet hallitsevat markkinoita, ja siihen teknoyhtiöt eivät pääse väliin.

Sähköisten tilausten myynti on edennyt eri maissa kovin eri nopeudella. Suomessa 14 prosenttia ihmisistä on maksanut sähköisistä uutissisällöistä. Brasiliassa luku on korkein, 27 prosenttia. Italiassa sähköisistä uutisista on maksanut 13 prosenttia, Yhdysvalloissa 11 prosenttia ja Saksassa 8 prosenttia. Eli sähköisten lehtisisältöjen tilaaminen on vielä kovin alkuvaiheessa kehittyneissäkin maissa.

Suomalainen sanomalehdistö elää tiukkoja aikoja. Moni lehti ja lehtiyhtiö on tappiolla. Sen ei pidä kuitenkaan antaa hämärtää kuvaa maailman sanomalehdistön tilasta. Sanomalehdistö kasvaa ja sivistys leviää maailmassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.