IT-tiedekunta on globaalin digitaalisen liiketoiminnan dynamo

Globaalissa liiketoiminnassa tietotekniikalla on keskeinen rooli. Tuotteet ja palvelut ovat digitaalisessa muodossa joko itsenäisinä tai osana myytävää tuotetta tai palvelua. Jakelu hoidetaan osana tuotekokonaisuutta tai yhä useammin internetin välityksellä parhaimmillaan tuottajalta suoraan loppuasiakkaalle.

Digitaalisissa kuluttajatuotteissa potentiaalisia asiakkaita on miljardeja. Vaikka tuotteiden hinnat ovat muutamasta kymmenestä sentistä kymmeniin euroihin, suuresta volyymista johtuen liikevaihto on satoja miljardeja. Tässä on mahdollisuudet myös Keski-Suomella.

Jyväskylän yliopiston IT-tiedekunnassa olemme tehneet systemaattista työtä IT-alan liiketoiminnan uudistamiseksi Keski-Suomessa alkaen tiedekunnan perustamisesta vuonna 1998.

Kuluneen 15 vuoden aikana on toteutettu 730 tutkimus- ja kehittämishanketta 150 yrityksen kanssa ja täsmäkoulutusta on annettu yli 14 000 koulutuspäivää lähes sadalle yritykselle tai julkiselle organisaatiolle.

Työmarkkinoille on koulutettu yli 1 500 maisteria ja 170 tohtoria.

Globaaleista ongelmista lähtien etsimme niihin ratkaisuja perustutkimuksen keinoin. Esimerkkejä ovat lukemaan oppiminen, musiikin ja liikunnan vaikutus hyvinvointiin, turvallinen autolla ajaminen, julkisten palveluiden ja logististen järjestelmien tehostaminen, digitaalisten oikeuksien suojaaminen, kyberturvallisuus ja kriittisen infrastruktuurin turvaaminen.

Perustutkimusvaihe on saattanut viedä kymmeniä henkilötyövuosia ennen kuin uuden ratkaisun toimivuus ja paremmuus on saatu osoitettua. Tieteellisiä keksintöjä patentoidaan ja tuotteistetaan esimerkiksi mobiililaitteilla palvelimen kautta saataviksi. Tällainen jakelumahdollisuus on ollut mahdollista vasta joitakin vuosia.

Tulokset ovat erittäin lupaavia ja yhteistyö Tekesin kanssa on sujunut erinomaisesti. Vuoden sisällä Jyväskylään perustetaan useita globaaleilla markkinoilla toimivia Jyväskylän yliopiston tutkimusläpimurtoihin perustuvia yrityksiä.

Maailman huippuyliopistoissa perustutkimus ja tutkimustulosten kaupallistaminen etenevät samanaikaisesti. Esimerkiksi MIT yliopistossa Bostonissa perustettiin 24 tutkimuspohjaista yritystä vuonna 2007 ja yliopiston lisensointitulot olivat 92 miljoonaa euroa.

MIT:ssä suoritetaan maisteritutkintoja suunnilleen sama määrä kuin Jyväskylän yliopistossa mutta tohtoritutkintoja nelinkertaisesti. Olemme tutkimustulosten tuotteistamisessa MIT:hen verrattuna vasta alkutaipaleella. Mutta kymmenen vuoden kuluessa ero MIT:hen kapenee.

Yllä kuvattu digitaalisten tuotteiden ja palveluiden uusi liiketoimintamahdollisuus on innostanut myös opiskelijoita ja akateemiselta uralta valmistuneita perustamaan yrityksiä. Uusyrityskeskus oli alkuvuonna tukemassa 130 yrityksen perustamista, niissä joka neljännellä oli akateeminen tausta.

Protomossa 2012–2013 on aloittanut yli 30 yritystä, joista noin puolet on ollut yliopistolähtöisiä. Pelialalla on tänä keväänä perustettu viisi yritystä. Jyväskylä on nousemassa nopeasti pelialan yritystoiminnan keskeiseksi paikkakunnaksi Suomessa. Peliteollisuudessa on Suomessa jo yli 30 miljonääriä.

Uskon, että nopeasti kasvavaan miljonäärien joukkoon kuuluu pian myös Jyväskylän yliopiston opiskelija- ja tutkijayrittäjiä.

Jyväskylän yliopiston monitieteinen kampus, yhdistettynä IT-tiedekunnan monipuoliseen tutkimustoimintaan, tarjoaa erinomaisen ympäristön tutkimuspohjaisten digitaalisten tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen globaaleille markkinoille.

Pekka Neittaanmäki on Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnan dekaani ja tietotekniikan laitoksen professori. Informaatioteknologian tiedekunta yhdistää tutkimuksessa kokonaisvaltaisesti teknologian, informaation, viestinnän, organisaatioiden ja liiketoiminnan sekä ihmisen näkökulmat. Tiedekunta tunnetaan uudistumiskyvystä ja ICT-alan edelläkävijyydestä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.