Ikuisesti kestävä markkinatutkimus

Me ilman Radio Cityä tai muita hittikanavia varttuneet syrjäseutujen nuoret kuuntelimme kaksitoista vuotta sitten Radiomafian Top 500 -ohjelmaa, johon kuulijat saivat äänestää viittä parasta kevyen musiikin kappaletta. Postikorttiääniä annettiin noin 10000.

Kerrankin radiosta tuli vanhempaakin tavaraa, jota Yleisradion taajuuksilla soitettiin verrattain harvoin. Kisan voitti Led Zeppelinin Stairway to Heaven, toinen oli Nirvanan Smells Like Teen Spirit ja kolmanneksi lällytteli Eaglesin ikivihreä Hotel California.

Vaan eipä Radiomafian väki tiennyt, että tulipa tehtyä markkinatutkimus, joka on osoittautunut ikuiseksi. Silloin listaa soitettiin Radiomafiassa kolme vuorokautta. Kaupalliset radiokanavat ottivat viestikapulan vastaan ja ovat hajasoittaneet sitä viimeisimmät kaksitoista vuotta. Aikalaistodistajana en aavistanut, että top 500 -listasta tulisi 500 kuluneinta -lista.

Kaupallisilta kanavilta tutuksi tullutta musiikkia löytyy listalta niin paljon, ettei henkeä saa, jos kaikki yhteen pötköön luettelisi. Rokahtavan paikallisradion taajuuksilla kuluu ainakin Metallican Nothing Else Matters (sijalla 18) ja Black Sabbathin Paranoid (29.)

”Parhaimpia klassikoita” soittava Nova ei sivuuta Every Breath You Takea (24.)eikä Joutsenlaulua (13.) . ”Pehmeimpiä suosikkeja” kuulijoilleen tarjoavan Radio Aallon pehmeys tuntuu yhtä hyvältä kuin äidiltä saatu kielisuudelma. Oletko välttynyt Bon Jovin Always’lta (4.)?

Joku voi nyt miettiä, että klassikkokappaleita soitettaisiin muinaisesta äänestyksestä huolimatta. Vankka epäilyni kuitenkin on, että kanavien musiikkipäälliköt ovat yksissätuumin tulostaneet listan soittolistansa kivijalaksi.

Salaliittoteoriani sai tuta, kun kuulin jonkun mainoskanavan soittavan 90-lukulaista epookkia luoneen teknokantriduon Rednexin Wish You Were Heren (8.), johon on ladattu varuskunnallinen läheisyydenkaipuuta. Miten muuten ruotsalaisballadin soittamista voisi perustella kuin top 500 -äänestyksellä?

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen kulttuuritoimittaja