Ilmainen vinkki suomalaisille ulkomaankaupan myyntimiehille

Maanantai oli ravisuttavien talousuutisten päivä. Kun Yhdysvaltain rahoitusmarkkinat ja koko Wall Street horjuvat, tärisee Britanniakin.

Kuten kaksi viikkoa sitten tällä palstalla vihjaisin, vaikuttaa uhkaava talouslama brittiläiseen jalkapalloiluun sekä suoraan että välillisesti.

Katsokaapa esimerkiksi Manchester Unitedin pelipaitaa. Pääsponsori AIG:n mainoshan siinä komeilee, mutta on mahdollista, että tämän kolumnin mennessä painoon koko vakuutusyhtiötä ei ole enää olemassa.

Koko Valioliigan (viralliselta nimeltään Barclays Premier League) nimisponsori on siis brittipankki Barclays. Senkään tilanne ei ole tuulisilla markkinoilla järin vakaa.

Listaa voisi jatkaa pitkään, mutta kriisin merkittävimmät jalkapalloilua koskevat vaikutukset ovat kuitenkin epäsuoria. Lamassa, johon Britannia näyttää väistämättä luisuvan, ei ihmisillä ole enää entiseen malliin varaa kuluttaa rahojaan kansallispelin seuraamiseen.

Talousuutisia ei monesti käsitellä urheilusivuilla, eikä urheilu usein esiinny lehdissä talousosastolla. Kuitenkin etenkin ammattiurheilussa nämä kaksi elämänalaa ovat aivan erottamattomat.

Suomesta käyvät hyvänä esimerkkinä UPM:n tulevat irtisanomiset ja tuotantolaitosten alasajot. Yhtyneet Paperitehtaat mahdollisti Valkeakosken Hakan aseman eräänä Suomen johtavista jalkapalloseuroista.

Vaikka UPM onkin vuosien mittaan vähentänyt suoraa tukeaan Hakalle, on yritys ollut edelleen erittäin merkittävässä roolissa seuran rahoituksessa. Vaan entä jatkossa? Ei UPM voi samaan aikaan sulkea sellutehdasta ja toisaalta rahoittaa tehtaan vieressä potkivaa ammattilaisseuraa. Vaikka kyse on eri kokoluokan asioista, täytyy pörssiyhtiön johtajien ottaa huomioon, miltä toiminta näyttää.

Jalkapalloseuran tukemisesta voi toki olla vientiteollisuudessa konkreettista hyötyä. Ainakin on alalla toimiville hyödyllistä tietää jotain futiksesta.

Esimerkiksi puunjalostus- tai metalliteollisuus ovat kovin miehisiä aloja, ja maailman miehiä jalkapallo kiinnostaa keskimäärin melkoisen paljon.

Britanniaan Jaron putkia aikanaan kaupannut isäukko vietiin lukemattomiin otteluihin, eikä liikesuhteiden syntymiselle varmasti ollut haitaksi että isä on intohimoinen futismies. Manchesterissa pelejä katsottiin ManU:n executive suitessa, Pietarsaaressa isä vei britit Jaron matsiin.

Seurauksena oli myös, että 1980-luvulla sponsoroi pietarsaarelainen putkitehdas (joka siis aikoinaan antoi päätukijana nimensä seura-Jarolle) lukuisia englantilaisia jalkapalloseuroja. Putket kun menivät kaupaksi sukkelammin, jos asiakkaan suosikkiseuran kotistadionille ilmestyi Jaron tai emoyhtiö Outokummun mainos.

Vinkki suomalaisille myyntimiehille: Kun esimerkiksi brittiasiakkaita käy Suomessa, on turvallisempi valinta viedä heidät futismatsiin kuin jonnekin mökkisaunalle hyttysiä tappamaan. Ja paikallisen seuran pelipaita tai kaulahuivi on hyvä liikelahja.

Kirjoittaja on Lontoossa asuva vapaa toimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.