Islamin perustaja korosti myötätuntoa eläimiä kohtaan

Egypti on eläinrakkaalle rankka maa. Pääkaupungin Kairon ruuhkassa ei voi välttyä näkemästä huonokuntoisia ja laihoja hevosia, aaseja ja muuleja vetämässä aivan liian raskaita kuormia. Vanhan kansanuskomuksen mukaan eläin työskentelee paremmin nälkäisenä ja janoisena.

Säälimätön asenne eläimiä kohtaan ei ole vain egyptiläisten ominaisuus. Eläinsuojelujärjestöjen aktivisteilla on liian paljon järkyttäviä kertomuksia eläinten kohtelusta lähes kaikista Välimeren kulttuuripiirin maista, myös Euroopan ja EU:n alueen maista.

Muslimimaissa eniten kärsivät koirat ja siat, jotka ovat islamin mukaan saastaisia ja saastuttavia eläimiä. Sikoja muslimimaissa kasvattavat vain kristityt. Parhaimmassa asemassa lienevät kilpahevoset ja kilpakamelit, joiden valioyksilöiden hinnalla saisi arvoasunnon Helsingin ydinkeskustasta.

Hevosia ja kameleita kohdellaan hyvin yleensä niiden taloudellisen arvon, ei niinkään eläinrakkauden vuoksi. Ilmastoidun hevostallin nurkilla saattaa pyöriä heikossa kunnossa olevia kulkukoiria, joille hevosten hoitajilta ei liikene sympatiaa.

Egyptissä melkein puolet lähes satamiljoonaisesta kansasta elää köyhyysrajan tuntumassa.

Nälkäisenä nukkumaan menevällä ihmisellä harvemmin riittää myötätuntoa nälkäistä eläintä kohtaan. Kuitenkin Kairon köyhimmissä kaupunginosissa näkee usein vanhuksia antamassa ruokaa katukissoille.

Muinaisessa Egyptissä kissoilla oli erityisasema. Kissoja arvostettiin ja monet kissat balsamoitiin kuoleman jälkeen. Kissan tappamisesta oli määrätty kuolemanrangaistus. Kissavartaloisena kuvattu mielihyvän jumalatar Bastet oli hyvin suosittu etenkin Ala-Egyptissä. Bastet oli naisten, hedelmällisyyden, musiikin ja tanssin suojelija.

Islamin perimätiedossa kissalla on erityisasema, koska islamin perustaja profeetta Mohamed oli erityisen mieltynyt kissoihin. Kissarakkaus juontaa juurensa tapahtumaan, jossa kissa oli pelastanut profeetan hengen myrkkykäärmeen puremalta. Profeetan kerrotaan mieluummin leikanneen palan pois viitastaan kuin herättäneen viittansa päällä nukkuvan kissan.

Profeetta Mohamed korosti ihmisen vastuuta huolehtia eläimistä ja esimerkiksi ruokkia nälkäinen tai janoinen eläin tai hoivata haavoittunutta eläintä.

Vaikka islamissa koiraa pidetään saastaisena eläimenä ja moni muslimi saattaa edelleen kavahtaa koiraa, islamin perimätiedossa on paljon tarinoita, jotka kertovat myötätunnon osoittamisesta kärsivää tai janoista koiraa kohtaan.

Islamin perimätiedon kertomuksista monen uskotaan olevan peräisin profeetta Mohamedin seuralaiselta, joka on nimetty kissojen mukaan Abu Hurrairaksi eli kissanpennun isäksi, koska hän ruokki ympärillään eläviä kissoja.

Egyptin ja monen muun muslimimaan eläimillä olisi paljon paremmat oltavat, jos muslimit suhtautuisivat kehotuksiin huolehtia eläimistä yhtä kirjaimellisesti kuin suhtautuvat vaikkapa maissa vallitsevaan kieltoon juoda alkoholia.

Kirjoittaja on Egyptissä ja muissa arabimaissa työskentelevä vapaa toimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kolumnit

”Totuus astuu vallan alle, vääntyy ja katkeaa”

Hevosurheilu on sitkeiden ihmisten laji

Sademetsäpalot uhkaavat koko maapalloa

Tällänenon Viipuri.

Kolumni: Wowittajan paluu

WoWittajan odotettu paluu

Kolumni: Kuka tekisi fiktio-Docventuresin?

Kolumni: Typerät ideat ovat uusiutuva luonnonvara

Kolumni: Aasialaiset uskovat yksilön vastuuseen

Kolumni: Trump mokasi mahdollisuutensa napapiirillä turvauduttuaan tyypilliseen pikkumaisuuteensa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.