Järjetön pistelaskujärjestelmä tuo väriä formulakauteen

Formula ykkösten alkavasta kaudesta ei puutu väriä.

Suomalaisittain vuodesta on tulossa kaikkien aikojen kiinnostavin, sillä Kimi Räikkönen ja Heikki Kovalainen ovat Ferrarin ja McLarenin kuljettajina vahvasti mukana mestaruustaistelussa.

F1-sarjaan tehdyt pistelaskujärjestelmän muutokset, liike-energian kierrätysjärjestelmä KERS, vapaaehtoinen kulukatto eikä edes globaali taloustaantuma pysty hetkauttamaan sitä tosiseikkaa, että mestaruus jaetaan tänäkin vuonna kahden suurimman ja kauneimman tallin kuljettajien välisissä mittelöissä.

Formulat ovat aina herättäneet intohimoja, eikä parranpärinää moottoriurheilun kuninkuusluokan ympäriltä ole puuttunut tänäkään keväänä.

Lajia rautaisella otteella hallitseva 78-vuotias Bernie Ecclestone runnoi kauden alla läpi järjettömän pistelasku-uudistuksen.

Viikon päästä alkavalla kaudella mestari ratkaistaan osakilpailuvoittojen määrän perusteella, eikä vuosikymmeniä käytössä olleella pistelaskujärjestelmällä.

Formuloiden televisiointioikeuksia hallitseva ja sarjan hallinnosta, järjestämisestä ja logistiikasta Concorde-sopimuksen ansiosta päättävän Ecclestonen perustelujen mukaan uusi pistelaskumalli lisää ohituksia, vauhtia ja sitä kautta vaarallisia tilanteita F1-kilpailuissa.

Formula 1 -kuljettajien keskuudessa uusi pistelaskujärjestelmä ei kuitenkaan herätä riemunkiljahduksia.

Nyt koko sarjan mestaruuden voi teoriassa voittaa juhlimalla kahden osakilpailun voittoa ja keskeyttämällä lopuissa 15 kilpailussa. Siitä huolimatta, vaikka kilpakumppani sijoittuisi kaikissa osakilpailuissa kakkoseksi.

Päätöksessä ei kerta kaikkiaan ole järjen häivää.

Suomalaisista tähtikuljettajista Kimi Räikkönen ja Heikki Kovalainen ovat molemmat potentiaalisia mestariehdokkaita.

Kaksikko ajaa sarjan suurimmilla resursseilla liikkeellä olevilla autoilla, ja kolmannen kautensa F1-sarjassa aloittava Kovalainenkin lienee jo maksanut oppirahansa.

Suomalaisten lisäksi mestaruudesta taistelevat käytännössä vain McLarenin hallitseva mestari Lewis Hamilton ja kahden vuoden takaisen mestarin Kimi Räikkösen tallikaveri Felipe Massa.

Satojen miljoonien eurojen budjeteilla ratoja kiertävät formulatallit joutuvat taloustaantuman takia karsimaan kulujaan.

Kotikatsomoihin saakka tämä ei näy, mutta kulukattojärjestelmä antaa pienille talleille mahdollisuuden kuroa isompien etumatkaa umpeen Ross Brawnin kaltaisten tekniikkavelhojen avulla.

Kaksi on kuitenkin joukosta poissa, sillä Ferrarin Jean Todt ja McLarenin Ron Dennis ovat väistyneet takavasemmalle.

Moni toivoo, että Bernie Ecclestone ja FIA:n puheenjohtaja Max Mosley seuraisivat tallipäälliköiden esimerkkiä.

Kirjoittaja on Karjalaisen urheilu-uutisten tuottaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.