Japanissa halutaan kuulla Maamme-laulu

Kun maailman suurimman autonvalmistajan WRC-auto esitellään Finlandia-talossa Helsingissä ja tallipäällikön lisäksi kaikki kuljettajat ja kartanlukijat ovat suomalaisia, on tilaisuus historiallinen ja suomalaisittain rintaa nostattava. Kun vielä Toyotan rallitallin kotipaikka on Jyväskylän Puuppolassa, voidaan puhua ”suomalaisesta” rallitallista, vaikka autonvalmistaja onkin japanilainen.

– Me katsellaan vähän erilaisin silmin tätä kansallisuusasiaa. Japanista päin katsottuna on ihan sama, että onko meillä suomalaisia vai norjalaisia kuljettajia, Toyota Gazoo Racingin tallipäällikkö Tommi Mäkinen toppuuttelee.

Mäkinen korostaa, että rallitallissa on tekijöitä kymmenestä maasta ja työkieli on englanti. Tosin eilen puhuttiin enemmän suomea kuin englantia ja se tuntui korpeavan paikalle lennätettyjä ulkomaalaisia toimittajia.

Mäkisen mukaan suomalainen kuskikolmikko ei ole haitta myöskään markkinointimielessä.

– Tärkeintä on, että meillä on parhaat mahdolliset kuljettajat. Esapekka on tulevaisuuden kuljettaja, Juho haluttiin mukaan kehitystyön takia ja Jari-Matilla on erittäin hyvä tekninen tietämys, Mäkinen perusteli.

Sebastien Ogier olisi ehkä ollut saatavilla isolla rahalla, mutta nyt oli viisasta laistaa. Mäkisen ja Toyotan on järkevämpi laittaa rahaa auton kehitystyöhön kuin Ogierin muhkeaan palkkaan. Rahaa Toyotalla olisi ollut, sillä autonvalmistajan rallibudjetti on avoin. Mäkisen mukaan WRC-Yariksen tuotekehitykseen laitetaan niin paljon rahaa kuin on tarvetta.

Latvalan, Hännisen ja Lapin sopimukset ovat periaatteessa vuoden mittaisia.

– Olemme niissä mahdollisimman joustavia. Katsotaan puolin ja toisin jatkoja ensi vuoden lopulla, Mäkinen sanoi.

Tämäkin on järkevä, reilu ja tasapuolinen linjaus. Yariksen kilpailukyky määrittää kuljettajien ominaisuudet kaudelle 2018.

Toyotalla on suuri luottamus Mäkiseen, joka oman kertomansa mukaan nukkuu yönsä hyvin, eikä ota ralliprojektista paineita.

– Jos en tuntisi tätä aluetta niin hyvin, niin en olisi ottanut tällaista haastetta, Mäkinen tuumasi.

Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda totesi videotervehdyksessään, että hän inhoaa häviämistä. Suomalaisten on sen takia pakko onnistua tässä projektissa. Suomelle on annettu paljon vastuuta Toyotan ralliprojektissa ja siitä voimme olla ylpeitä. Mutta vastuu on myös kannettava. Toyotalla on jossain vaiheessa voitettava MM-ralleja ja mieluusti pari mestaruuttakin. Pari kertaa palkintopallilla jo ensi vuonna ja voittoja kaudella 2018. Siihen huutoon suomalaisten on nyt vastattava.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kolumnit

Raakel, myönnä että rakastat

Mitä tapahtuu,kun jättiläisetovat kuolleet?

Autoileva lähimmäinen, aikamme mysteeri

Johtajakisa katkesi kesken Jämsässä

Kolumni: Pidä vain vielä se vatupassi, ystäväni

Kolumni: Kirittärien voiton salaisuudet, niitä on neljä

Kansainvälisen koulutuksen ihannointi tekee puolikieliseksi

Kolumni: Aitaviesti on saatava olympialajiksi

Kolumni: Kumma asuu pikkukaupungissa

Bostonissa eivät mammanpojat pärjää

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.