Jyväskylä, 10 miljoonan ihmisen ympäröimä kaupunki

Pieksämäki ja liikemies Topi Sukari ovat viime päivinä paistatelleet tyytyväisinä julkisuudessa. Aihetta onkin, sillä valtava kauppakeskus on parhaita uutisia kaupungin historiassa. Ideaparkissa voi onnistuessaan olla todella ideaa.

Sukari on täydellinen köyhyydestä miljonääriksi -sarjan onnistuja. Hänen hankkeitaan on helppo pitää suuruudenhulluina, mutta ainakin tähän asti hän on onnistunut hyvin. Sukari näyttää jopa nauttivan siitä, että muut eivät usko alussa hänen ideoihinsa.

Hänen itseluottamustaan ja markkinahenkisyyttään kuvaa esimerkiksi sekin, että Pieksämäen Ideaparkin avajaisten kellonaika on jo päätetty.

Pieksämäellä on runsaat 20 000 asukasta, mutta Sukari puhuu rohkeasti miljoonan asukkaan ympäröimästä Pieksämäestä. Luku saadaan, kun otetaan kun otetaan kaikki 150 kilometrin säteellä Pieksämäeltä asuvat.

Saman ajattelutavan mukaan Jyväskylästä 400 kilometrin säteellä on yli 10 miljoonaa ihmistä, kun myös Pietari naapurimaasta tulee lukuun mukaan.

Jos sopivasti laajentaa ympyrää, vaikutusalueella on yli kuusi miljardia ihmistä.

KAUPPAKESKUKSEN vaikutuspiiri näyttää ovelasti laskemalla todella mahtavalta. Kokonaan toinen juttu on saada ihmiset liikkeelle.

Kun bensan ja dieselin hinta nousee, hupiostosmatkailun suosio ei ole taattu. Ilmaisessa julkisuudessa paistattelevan Vesa Keskisen kyläkauppa-automarketin myynti Tuurissa nousi viime vuonna vain 0,6 prosenttia - reilusti vähemmän kuin inflaatiovauhti oli.

Pieksämäen Ideaparkista voi tulla menestystarina, mutta se tarkoittaa myynnin kuihtumista monessa muussa kaupassa, lähinnä muualla Savossa. On vaikea uskoa, että esimerkiksi Jyväskylästä lähdettäisiin alku-uteliaisuuden jälkeen suurin joukoin kauppaan Pieksämäelle.

Myös Jyväskylän Eteläportin 90 000 neliön kauppahankkeet ja Seppälän isot, mutta Eteläporttia pienemmät kauppakeskussuunnitelmat tuntuvat hurjilta, vaikka väestöpohja on paljon suurempi kuin Pieksämäellä.

NIIN ETELÄPORTIN kuin Pieksämäen Ideaparkin onnistumisen ratkaisee pitkälti se, minne Ikea sijoittaa seuraavat tavaratalonsa.

Monimiljardööri Igvar Kampradin omistaman yrityksen etsintäpartio tarkasti marraskuussa useita kaupunkeja.

Ikean vetovoima tuo paikkaan kuin paikkaan myös muita kiinnostavia yrityksiä ja sitä myötä asiakkaita.

Ikean päätöksiä odotetaan jännittyneinä monilla paikkakunnilla.

SUOMI KESKITTYY yhä enemmän Etelä-Suomeen ja maan muihin kasvukeskuksiin. Vaikka Hesarissa itketään muutaman työpaikan siirtymisestä pääkaupunkiseudulta muualle Suomeen alueellistamisen takia, menossa on mahtava keskittyminen.

Kaupan ala näkyy olevan niitä harvoja, jotka tuovat toivoa myös muualle kuin isoimpiin keskittymiin. Kunhan vain uusiin kauppakeskuksiin ja kauppoihin riittäisi asiakkaita.

ILMASTONMUUTOKSESTA puhutaan paljon, mutta kaupparakentamisesta puhuttaessa se tuntuu yleensä unohtuvan. Pieksämäen Ideapark ei komeista rautatiesuunnitelmista huolimatta ole mitenkään ilmastoystävällinen hanke.

Suomalainen jääräpää ajaa kauppakeskukseen mieluummin autolla kuin junalla.



Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.