Kappale kauneinta Suomea

Sauna from Finland -yhdistyksen väki kokoontui äskettäin seminaariin pohtimaan, kuinka saunasta jalostettaisiin entistä ehompi vientituote matkailumarkkinoille.

Suomen matkailumarkkinoinnin trendeistä puhui pitkän linjan asiantuntija, ylijohtaja Jaakko Lehtonen Matkailun edistämiskeskuksesta MEK:stä.

Etupäässä paikallisista yrittäjistä koostunut seminaariväki olisi mieluusti kuullut hehkutusta siitä, kuinka juuri tänne Keski-Suomeen on lupa odottaa tulevaisuudessa valtaisaa matkailijoiden tulvaa - vaikkapa saunomaan.

Lehtonen jarrutteli kuitenkin lyömästä liikaa löylyä kiukaille, sillä harva ulkomainen matkailija osaa hakeutua nimenomaan Keski-Suomeen tai edes Jyväskylään; edes Helsinki tai Lappi eivät välttämättä ole käsitteinä tuttuja Euroopan ulkopuolelta tuleville matkailijoille.

Lehtosen esitelmän jälkeen tuntui jokseenkin turhalta kiistellä siitä, säilyykö saunakylän brändi Muuramessa itse kohteen sulkeuduttuakin. Kunhan saisimme suomalaisen saunan edes jonnekin tässä maassa myös lyhytaikaisten matkailijoiden kokeiltavaksi.

Toistaiseksi esimerkiksi Helsinkiin pistäytyvien kansainvälisten risteilyvieraiden on ollut lähes mahdoton löytää saunakokemusta muutaman tunnin maissa olon ajalle.

SUOMEN imagosta on oltu erityisen huolestuneita tänä keväänä, kun perussuomalaisten vaalimenestys tuli laajalti huomioiduksi ulkomaisessakin mediassa. Mitä ulkomaalaiset meistä ajattelevat?

Jaakko Lehtosen viesti oli toisaalta lohduttava, toisaalta lohduton. Yksien eduskuntavaalien tulos ei Suomen mainetta hetkauta paljoakaan, sillä eri maiden imagot rakentuvat hitaasti vuosikymmenien kuluessa. Sitä paitsi: Suomen ongelma ei ole suinkaan heikko imago, vaan heikko tunnettuus.

Viidenkymmenen eri maan imagovertailussa Suomi sijoittuu matkailumaana keskivaiheille, 26:nneksi. Niinpä kaikista maailman matkailijoista vain 0,4 prosenttia saapuu Suomeen.

Suomen tarina ei ole huono, mutta ei kovin pysäyttäväkään. Markkinakielellä maallamme on haastajabrändi.

MISTÄ sitten löytyvät suomalaisen matkailun valttikortit? Täällähän on kaikki niin kovin pientä ja vaatimatonta.

Suomen mahdollisuus on Lehtosen mukaan ennen muuta kyvyssä luoda aitoja, uniikkeja elämyksiä. Silloin olemme kiinnostavia maailman metropolit jo nähneille moderneille humanisteille, jotka arvostavat elämisen laatua ja vastuullisuutta - luontoa ja puhtautta. Kaikista matkailijoista tähän ryhmään kuuluu noin 15 prosenttia.

Maailman suurin matkailijoiden lähtömaa kymmenen vuoden kuluttua on Kiina. Vielä pitkään Suomelle tärkein lähtömaa on silti Venäjä. MEK:n tutkimusten mukaan Suomea ei ihailla missään niin paljon kuin Venäjällä.

Keski-Suomen matkailulle mahdollisuuksia antaa ennen muuta se, että Venäjällä sekä miehet että naiset ovat erittäin kiinnostuneita kalastamisesta. Maakunnan vedet kannattaa pitää puhtaina.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen varapäätoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.