Kasvunmaakunta ja yrittäjyyspääkaupunki

Keski-Suomeen kuuluu tällä hetkellä hyvää kasvun maakuntaan tähtäävien – sekä julkisen että yksityisen puolen – toimijoiden yhteistyön näkökulmasta. Yhteistyö lähtee aina ihmisistä ja siitä, että he haluavat tehdä konkreettisia asioita yhteisen päämäärän eteen.

Kun kriittinen massa ihmisiä alkaa ajatella samalla tavalla ja haluaa muutosta, se tapahtuu. Nyt tuntuu, että Jyväskylässä on juuri tällainen tilanne saavutettu.

Me Keski-Suomen kauppakamarilla ja Kasvu Openin tarinassa olemme puhuneet vuosia kasvusta ja tehneet töitä sen eteen, että positiivinen ja energinen tekeminen saadaan tartutettua osaksi yritysten dna:ta.

Toisaalta myös Jyväskylästä maailmalle ponnistanut Nordic Business Forum on osaltaan näyttänyt, että rohkealla, ennakkoluulottomalla ja innostuneella tekemisellä saadaan ihmeitä tapahtumaan.

Kauppakamarin kasvuyritysvaliokunta asettikin tänä keväänä seuraavaksi visiokseen luoda Keski-Suomeen paras yritysten kasvun ekosysteemi.

Toukokuun lopulla hiukan sattumalta syntynyt BSFestival16-tapahtuma jatkaa samalla tiellä. Tapasimme tapahtuman pääarkkitehti Jussi Muurikaisen kanssa jo parisen vuotta sitten ja huomasimme, että puhumme samaa kieltä. Me keskisuomalaiset ajattelemme, että yhdessä saamme enemmän aikaan.

Tällaisen kulttuurimuutoksen synnystä voimme olla itsekin ylpeitä, kuten huippupuhuja Petri Rajaniemi toi BSFestival16-tapahtumassa alleviivaten esille. Hänen mielestään Keski-Suomen vahvuus on: ”Kyky toimia toisin!”

Rajaniemi ja kanadalaislähtöinen energiapakkaus Andre Chaker ihmettelivät molemmat omissa puheenvuoroissaan sitä, miten ainutlaatuinen kasvua edistävä ilmapiiri Jyväskylässä tällä hetkellä on.

Petri nosti myös esille monta kasvuyritystä, joilla on keskisuomalaiset juuret. Oli hienoa kuulla kuuluisan out of box -ajattelijan suulla se, mitä olemme itsekin vuosia väittäneet.

Kasvun ja yrittäjyyden sanansaattajaksi osoittautui myös tuore maakuntajohtajamme Tapani Mattila. Tapahtuman kahdenkeskisissä keskusteluissa kävi hyvin selväksi, että olemme saaneet maakuntaan dynaamisen kasvun puolesta liputtavan tekijän.

Tapani löi kättä kasvuyrittäjien kanssa ja yhdessä he lanseerasivat Keski-Suomelle uuden brändin ”#kasvunmaakunta”. Vuoden alussa ely-keskuksen ylijohtajana aloittanut yrittäjähenkinen Pasi Patrikainen saa Mattilasta hyvän aisaparin.

Usein on uskallettava väittää ensin rohkeasti jotain, jotta yhteinen visio ja missio löytyvät ja tavoiteltu muutos todella tapahtuu. Nyt näitä uskaltajia tuntuu putkahtelevan mukaan kasvun talkoisiin usealta eri suunnalta.

Mikään suomalainen kaupunki ei muuten ole rohjennut puhua ääneen itsestään yrittäjyyspääkaupunkina. Ehkäpä juuri siksi Jyväskylän tulisi tarttua tähän tavoitteeseen rohkeasti, mutta ennen muuta kädet savessa.

Yhteisen mission löytäminen kasvun ja yrittäjyyden ympärille on mahdollista, koska sen vaatimaa talkoohenkeä tältä alueelta todella löytyy.

Kirjoittaja on Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.