Katkoilla vitsaillaan Paasosen pyllystä

Suora lähetys näyttää tv:ssä täydellisesti käsikirjoitetulta teatterilta. Michael Monroen adrenaliinihuuruiset heitotkin kuulostavat mietityiltä, vaikka Olli Lindholmin ilme paljastaa totuuden rokkarin vitsien huumoriarvosta.

Paikan päällä meno on toinen. Liven tekeminen on taidetta, joka onnistuu, jos tekijät tietävät paikkansa. Heitä, jotka tekevät isoimman työn, ei ruudussa nähdä. He luuttuavat esiintymislavan, lisäävät Anna Puulle puuteria ja viihdyttävät yleisöä vetojen välissä.

Lähetysten näkymätön sankari on moottoriturpa, jonka nimeä kukaan ei muista, vaikka hän heittää parempaa standuppia kuin suurin osa ammattikoomikoista. Hänen tehtävänsä ei ole hauskuuttaa, vaan hurmata yleisö tekemään kuten on lähetyksen kannalta parasta: taputtamaan oikeassa kohdassa ja nousemaan ylös usein. Vitsit juontaja Heikki Paasosen pyllystä vain edesauttavat tehtävää.

Kaksi tuntia ennen TVOF-lähetyksen alkua Paasonen ja kilpailijat harjoittelevat kääntymistä kohti tulostaulua ja oikeaan aikaan lavalta poistumista. Paasonen kysyy kesken spiikkiensä apua tuotannolta: pidämmekö nämä paikat, mille kameralle puhutaan, lähteekö Redi tässä?

Mainoskatkot ovat studiossa lyhyempiä kuin kotisohvalla. Jos parin minuutin tauolla jää vessaan ottamaan selfieitä, pääsee paikalleen vasta seuraavalla tauolla. Kesken lähetyksen ei lasketa sisään.

Eniten nostan hattuani statisteille. Ennen kuin Aksel Kankaanranta ennättää lavalta, sinne on sännännyt kuusi ihmistä keräämään katosta roikkuneita valoköynnöksiä, jotka paloivat Kankaanrannan ja Anna Puun dueton taustalla. Tiina Nyyssönen aloittaa viisi minuuttia myöhemmin. Silloin lavalla on jo piano ja tulta syöksevät pylväät.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.