Kenelle kiukutella?

Lennetäänpä hetki mielikuvituksen siivin. Olet ostanut kalliilla rahalla lipun The Rolling Stonesin Hesan stadionkonserttiin. Pääset veteraanirokkareiden heittämän setin ensimmäisellä puoliskolla kivaan ekstaasin ja funtsit, että kunhan konsertti vielä saa grande finalinsa, taivas aukeaa ja purot solisevat.

Mutta. Tauon jälkeen lavalle ilmestyy pujopartainen promoottori, joka ilmoittaa, että valitettavasti Sir Mick Jagger ja Keith Richards lensivät juuri helikopterilla Tukholmaan, koska siellä on menossa parempi show, josta maksetaan parempaa palkkaa. Helsinkiin jäävät rumpali Charlie Watts ja pari avustavaa hörhöä vetäisemään Satisfactionin ja Paint It Blackin.

Jyrsisikö? Nakertaisiko hermoja? Tuntisitko tulleesi huijatuksi?

En ihmettele, jos JYP:n kausikorttilaisella on tänään viheliäinen fiilis. Hän on maksanut tuolistaan satoja euroja ja nähnyt 23 kotiottelua, joista noin joka kolmas on ollut aidosti viihdyttävä. Nyt kun kauden pitäisi olla huipennuksessaan, kaikki onkin ohi. Pelimanneja menee, missiosta ei sovi puhua ja seuraava tärkeä ottelu on reilun kahdeksan kuukauden - ja uuden kausikortin - päässä.

Kyllä se jyrsii. Nakertaa se hermoja. On huijatun olo.

Vaan ketä syyttää? Tuskin pelaajia. He menevät, koska haluavat urheilla motivoidusti ja pystyvät kohentamaan elantoaan. Tuskin edes JYP:iä. Se toimii niin kuin kiekkobisneksen lainalaisuudet kehottavat toimimaan. Seuran on ajateltava tulevaa kauttaan ja elämisen edellytyksiään.

Vaan perhana. Kenelle kuluttaja sitten voi kiukutella?

Ei lopulta yhdellekään yksittäiselle ihmiselle tai yhteisölle. Sen sijaan hän voi miettiä, mihin näissä bisnekseen perustuvissa huippu-urheilun muodoissa on tietoisesti ajauduttu. Nurkkaan, jossa on pakko menetellä kuten JYP nyt menetteli.

Edellä maalailtu tilanne ei voi koskaan toteutua Rollareiden keikalla. Megakonserttien järjestäminen on vielä kovempaa ja raaempaa bisnestä kuin jääkiekon SM-liiga, mutta silti niillä lavoilla vallitsee yhä tietty roti.

Maksava asiakas... Hän on kuningas. Hän saa musiikkinsa, tunteella ja täysillä - viimeiseen encoreen asti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.