Keskimaan arvot puntarissa

Keskimaan maakunnallinen merkitys kasvoi 1970-luvulla. Se oli aikaa, jolloin osuustoiminnan tulevaisuuteen ei uskottu edes SOK:ssa. Mutta Keskimaan toimitusjohtaja Pekka Prättälä uskoi ja rakensi SOK:n herrojen varoitteluista välittämättä automarketin, Seppälän Prisman.

Prättälä nosti Keskimaan S-ryhtymän suunnannäyttäjäksi. Se on ollut merkittävää Keskimaan, Keski-Suomen ja keskisuomalaisuuden kannalta.

Prättälän perintöä on hoidettu tähän saakka hyvin.

Kalevi Liukkonen (1937-2004) oli S-ryhmässä ykkösrivin toimitusjohtaja. Vuosien 1988-2001 S-ryhmän pääjohtaja Jere Lahti sanoi kerran: "Liukkosta minun on kiittäminen monesta ideasta."

Kuisma Niemelän nousu Keskimaan toimitusjohtajan paikalta S-ryhmän pääjohtajaksi on todiste miehen kyvyistä ja Keskimaan asemasta osuuskauppojen kärkiryhmässä.

KAUPPANEUVOS Pekka Prättälä osoitti, että strategiaa ei ole se, että tehdään samoin kuin muut, vaan se, että tehdään eri tavalla kuin muut.

Keskimaan vaiheissa "eri tavalla kuin muut" -tekeminen ei koske vain maan ensimmäistä Prismaa. 1980-luvun lopulla SOK:ssa valmisteltiin huoltoasemien myyntiä Shellille. Keskimaa teki toisin ja osti Hirvaskankaan Esson.

SOK luopui lopulta huoltoasemien myynnistä. Myöhemmin rakennettiin ABC-liikennemyymäläketju, jonka keskeisin kehittelijä SOK:ssa oli kauppaneuvos Eero Kolamo.

Liikennemyymälät ovat olleet menestys. Se näkyy esimerkiksi Vaajakosken ABC-asemalla mihin vuorokauden aikaan tahansa. Liikennemyymälät ovat olleet viime vuosina Keskimaan yksi nopeimmin kasvaneista toimialoista.

Jo 2000-luvun alussa oli tiedossa, että Keskimaa rakentaisi ABC-aseman Joutsan Oravakivensalmen pohjoisrannalle. Rakentamisen tiedettiin alkavan siinä vaiheessa, kun nelostie saadaan kuntoon.

Tuleva ABC-asema on ollut Joutsan kunnalle suuri asia. On arveltu, että se vireyttää seutua yleisemminkin ja että kunnan tehtävä on tasoittaa tietä liikennemyymälän läheisyydessä muullekin liiketoiminnalle.

Joutsassa on suunniteltu ja laskettu paljon Keskimaan varaan.

Liikennemyymälä on otettu huomioon myös liikennejärjestelyissä. Kunta on ottanut vastuulleen osan kustannuksista.

Mutta toisin kävi. Keskimaa on ilmoittanut luopuvansa liikennemyymälän rakentamisesta. Joutsassa ollaan pettyneitä ja koetaan, että heitä on petetty. Se on ymmärrettävää, mutta niin on sekin, että Keskimaa tekee ratkaisunsa liiketaloudellisin perustein.

VOI OLLA, että ABC-liikennemyymäläketjun kasvun kaari on taittumassa. Kauppojen aukioloaikojen vapautuminen ei ole tässä vähäinen tekijä.

Mutta Keskimaan kannattaa huolehtia myönteisestä maakunnallisesta imagostaan. Joutsan tapauksessa se merkitsee kunnalle aiheutuneiden menetysten kohtuullista korvaamista.

Keskimaalla on taas mahdollisuus osoittaa, että todellista strategiaa on tehdä toisin kuin liike-elämässä yleensä tehdään.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen pääkirjoitustoimituksen esimies.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.