Kettu kainalossa

Tällä viikolla Keskisuomalaisen toimittajilla on ketunhäntä kainalossa: haluamme houkutella ennen kaikkea koululaisia lukijoiksemme. Olemme ”leimanneet” osan jutuistamme vikkelästi loikkivalla uutiskettu Vainulaisella. Teemme näin siksi, että Suomen kouluissa vietetään jo 20. kertaa Sanomalehtiviikkoa!

Opettajilla on ollut mahdollisuus tilata maksutta sanomalehtiä luokkiinsa opetuskäyttöön. Keskisuomalaista on tilattu maakunnan kouluihin lähes 50 000 kappaletta. Myös sähköiset palvelut on avattu viikon ajaksi koulujen käyttöön.

Tuoreen tutkimuksen mukaan lähes kaikki suomalaiset opettajat käyttävät sanomalehteä opetuksessaan ainakin muutaman kerran vuodessa. Eniten lehtiä hyödynnetään äidinkielen tunneilla. Myös biologian, maantiedon, ympäristötiedon, historian ja yhteiskuntaopin tunneilla sanomalehti on opettajien mielestä hyödyllinen.

Ylivoimaisesti suurin syy opettajille ottaa lehti mukaan opetukseen on se, että halutaan ajankohtaisuutta tunneille. Lehdet ovat tiedonlähteitä, havainnollistavat opetettavaa asiaa ja tuovat tervetullutta vaihtelua.

Vaikka kaikista suomalaisista 33 prosenttia lukee jo lehtiä myös tabletilta ja 36 prosenttia älypuhelimilta, kouluissa printtilehti on edelleen selvästi suosituin. Tämä johtuu ennen muuta siitä, että tabletteja ja tietokoneita ei ole riittävästi käytettävissä.

Lähes neljäsosa opettajista pitää edelleen paperilehteä kätevämpänä kuin digitaaliset julkaisut. Monesti paperilehdet jäävät luokissa hyötykäyttöön pitkiksi ajoiksi. Niistä on muun muassa askarreltu monenmoista biojätepusseista alkaen.

Sanomalehtiviikko näkyy Keskisuomalaisessa päivittäin omalla erikoissivullaan sekä kettu-jutuilla eri puolilla lehteä. Näistä kettu-jutuista koululaiset voivat joka päivä äänestää oman suosikkinsa verkkolehdessä. Koululaiset näkyvät ja kuuluvat myös verkkovideoissa.

Miksi erityisesti koululaisten kannattaa lukea lehteä? Opettajat sen hyvin tietävät, ja varmasti iso osa vanhemmistakin.

Vuonna 2005 Jyväskylän yliopistossa valmistunut Pisa-jatkotutkimus Sanomalehtien lukeminen ja oppimistulokset osoitti, että sanomalehtien lukemisella on todella suuri vaikutus nuorten koulumenestykseen. Sanomalehtiä lukevat nuoret pärjäsivät parhaiten lukemisen lisäksi matematiikassa, ongelmanratkaisussa ja luonnontieteissä. Myös heidän asenteensa jatko-opintoihin oli positiivinen.

Eniten tutkijoita hämmästytti se, kuinka heikkoja olivat niiden oppilaiden tulokset, jotka eivät lukeneet lainkaan sanomalehtiä. Heitä oli tuolloin 15 prosenttia kaikista 15-vuotiaista. Tutkija Pirjo Linnakylä ilmaisi huolensa ”noin 10 000 syrjäytymisvaarassa olevasta nuoresta” mutta ilmeisesti luku oli sen verran vaatimaton, ettei siitä vielä suurta hälyä noussut. Määrä on nyt kasvanut kymmenkertaiseksi.

Sanomalehtien erilaiset juttutyypit, grafiikka ja kuvitus opettavat monipuolista lukutaitoa. Sanomalehtien lukeminen tukee kiinnittymistä yhteiskuntaan ja paikalliseen yhteisöön. Elävästä elämästä kertovat jutut kiinnittävät koulutiedon arkeen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.