Keuro-ostoja ja hatunnostoja

Keuruulla tehdään töitä sen eteen, että kaupunki tunnettaisiin vahvana kaupan keskuksena. Idearikkaudesta ja positiivisesta meiningistä kertoo se, että paikallinen yrittäjäyhdistys, Keurusseudun Yrittäjät ry, on kehittänyt kaupankäynnin vauhdittamiseksi jopa oman rahayksikön, keuron.

Kaupungin kaavoituspalveluiden teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan Keuruu on kaupallisesti omavarainen alueensa keskus. Kaupankäynti on vilkastunut tasaisesti sitten vuoden 2010 yleisen notkahduksen.

Kauppatarjonnan todetaan vastaavan keuruulaisten kysyntään. Luvut osoittavat myös, että vaikka kaupunkilaiset asioivat jonkin verran kotikulmien ulkopuolella, onnistutaan ostovoimaa vastaavasti houkuttelemaan muualta – virta käy jopa enemmän Keuruulle kuin poispäin.

Tutkimuksessa vertailtiin kaupan kehittymistä vuosina 2006–12 Keuruulla ja naapurikunnissa eli Jämsässä, Multialla, Petäjävedellä, Mänttä-Vilppulassa, Ähtärissä ja Virroilla.

Keuruulla kehittämistyötä ovat tehneet yrittäjäyhdistyksen rinnalla muun muassa kaupunki ja Kehittämisyhtiö Keulink Oy, mutta paljon on sarkaa vielä kynnettävänäkin.

Kaupan Keskus Keuruu -brändiä ja -yhteismarkkinointia on rakennettu määrätietoisesti isolla joukolla ja työryhmässä, joka kokoontuu parin viikon välein. Tärkeitä kehitysmittareita ovat olleet esimerkiksi kaupungissa viime syksynä alkanut kaupanalan merkonomien koulutus ja paikallisen perheyrityksen Keuruun Megamarket Oy:n valitseminen Keski-Suomen vuoden 2012 yritykseksi.

Seudulla on myös vahva luomu- ja lähiruokatrendi, Vanhan Keuruun matkailualueen tarjontaa, valtakunnallisten ketjujen myymälöitä sekä paljon yleisötapahtumia, joissa ostajat ja myyjät kohtaavat.

Tulevaisuuden varalle selvitetään, miten seudulla höydynnettäisiin kasvavaa nettikaupankäyntiä. Jokainen kivijalkamyymälä voi olla myös nettimyymälä, ja nettikaupankäyntiä varten kannattaisi kenties kehittää logistiikkatoimintaa.

Paikallisten yrittäjien aktiivisuus on ehdottoman tärkeää kaupankäynnin kehittämiselle. Keurusseudun yrittäjäkunta on ollut poikkeuksellisen toimeliasta, mistä yksi todistus on alkavana kesänä 31. kerran pidettävät Keuruun Markkinat. Seudun omaa rahayksikköä keuroa onkin testattu jo aiemmin markkinoilla, mutta nyt se lanseerattiin näyttävästi laajalle alueelle.

Yrittäjät näet julkaisivat äskettäin Kaupan Keskus Keuruu -brändiin liittyvän lehden, KeuroSanomat. Sen painos oli 50 000 kappaletta, ja se jaettiin Keuruun ja Multian lisäksi Juupajoella, Mänttä-Vilppulassa, Ruovedellä, Virroilla, Jämsässä, Karstulassa, Petäjävedellä, Saarijärvellä, Uuraisilla ja Ähtärissä.

Jokaisessa lehdessä on viiden euron arvoinen keuroseteli, joka käy maksuvälineenä lähes 30 yrityksessä. Ihmekös siis, että yrittäjät mainostivat jaossa olevan yhteensä 250 000 euroa ostosrahaa!

Entuudestaan Keuruulla tunnetaan myös 50 keuron seteli. Sellaisia jaetaan aina alkuvuodesta kaikille edellisvuonna vauvan saaneille perheille.

Kotipitäjän kauppoja käyttävät asiakkaat ansaitsevat keuronsa ja niitä jakavat yrittäjät hatunnoston.