Kiesin kiesit on nyt myyty

Naisia autoihin Anna-lehden erikoisnumerossa vertaillut VV-Auto Groupin Audi-osaston johtaja Esko Kiesi irtisanoutui eilen tehtävästään puheittensa saaman kohun vuoksi.

Se ei ole mikään ihme.

Miehen tehtävänä on myydä autoja niin paljon kuin mahdollista, ja silti hän on noin ällistyttävän huonosti opinnut markkinointiläksynsä. Miten ihmeessä hän on alunperin päässytkään tehtäväänsä?

HAASTATTELUSSA Kiesi muun muassa vertaa naisten ja autojen ominaisuuksia ja toteaa autoja olevan "moniin eri käyttötarkoituksiin niin kuin naisiakin". Hänen mukaansa parisuhde vetelee viimeisiään "kun nainen kieltäytyy silittämästä tai siivoamasta".

Alle seitsemän sentin koroissa nainen menettää Kiesin mielestä muotonsa. Hän antaa lausunnon myös naisten johtajaominaisuuksista: "he käyttävät tunteita vääränlaisissa tilanteissa, jolloin tunne menee usein järjen edelle."

Jostain kumman syystä Kiesin kohdalle on osunut ikäviä naisia, sillä hänen yleisanalyysinsä vastakkaisesta sukupuolesta on: "aika kylmä otus: hän pystyy manipuloimaan ja olemaan ilkeä paljon helpommin kuin mies."

PUUTTUMATTA yksityisajattelija-Kiesin sielunmaailmaan voi kuitenkin todeta, että myyntimies-Kiesi toimi puheillaan kuin telaketjukulkuneuvo konsanaan: hän ei ymmärtänyt eikä osannut aistia markkinointi-ihmiselle tärkeää yleistä ilmapiiriä. Siis sitä maailmaa, jossa nyt elämme.

Sen sijaan hän rymisteli mietteillään herkässä maastossa ympärilleen vilkuilematta.

Markkinointioppien mukaisestihan kuluttajan mielenliikkeistä pitää olla tarkkaan tietoinen ja tässä tapauksessa tämä oppi on selvästi jäänyt oppimatta.

Muuten, väitetään, että naiset ovat tilanteessa kuin tilanteessa herkkiä aistimaan yleisen ilmapiirin ja mukauttamaan toimintaansa sen mukaan. Olisikohan Kiesillä jotain opittavaa naisilta?

MUTTA ON myyntimies-Kiesin puheista ehkä jotain hyötyäkin. Hänen kommenttejaan voidaan käyttää jatkossa myynninedistämisoppilaitosten materiaalina.

Opetuksen sanoma tällöin on, että älä missään nimessä ole niin varma tuotteestasi, että voisit ylenkatsoa myyntipyrkimyksissasi ainakin puolta väestöstä (myös iso osa miehiä oudoksui Kiesin puheita). Mikään tuote ei ole niin ylivertainen - ei edes Audi.

Kiesin puheita voi käyttää esimerkkinä myös siitä, mitä tapahtuu, kun ajatusmaailma jää kuudenkymmenen vuoden taakse. Kiesihän kertoi haastattelussaan nojaavansa naisarvioinneissaan vuonna 1945 julkaistuun Jokaisen naisen kirjaan.

Ehkä Kiesiä odottaa tulevaisuus konsulttina, jossa keskeinen opetus on: älä missään nimessä tee näin.

RUOHONJUURITASOLLA eli autokaupoissa ei varmastikaan enää törmää Kiesin kaltaiseen tapaukseen. Vuosia sitten perheeltämme jäi kuitenkin ostamatta auto, jonka myyjä puhui toistuvasti vain miehelleni.

Lopulta työlläännyin seinäkukkasen rooliini ja ilmoitin, että kaupanhierontaa on turha jatkaa, sillä en asioi myyjän kanssa, jolle kelpaavat rahani, mutta jolle ihmisenä en ole olemassa.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen pääkirjoitustoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.