Kilvanajosta nautitaan vielä kolmen MM-rallin verran

Rallin MM-sarjan kiinnostavasta kilvanajosta kannattaa nauttia vielä kun pystyy. Korsikan MM-rallin tulos varmisti, että kausi huipentuu kauden viimeisessä osakilpailussa. Marcus Grönholm ei pysty Japanin MM-rallissa kasvattamaan neljän pisteen johtoaan riittävästi, joten Irlannin MM-rallin jälkeen vuosikymmenen viimeinen kunnon kaksinkamppailu maailmanmestaruudesta nähdään joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna Cardiffissa Walesissa.

Rallin MM-sarjassa tilanne on nurinkurinen. Vielä ei tiedetä kuka voittaa kuljettajien maailmanmestaruuden vuonna 2007, mutta vuosien 2008 ja 2009 maailmanmestarin nimi on jo tiedossa. Kun Grönholm poistuu MM-näyttämöltä tämän kauden jälkeen, saa Sebastien Loeb temmeltää rallin MM-sarjassa yksinvaltiaana seuraavat kaksi vuotta. Enää arvuutellaan, että missä vaiheessa Loeb sinetöi mestaruutensa vuosina 2008 ja 2009. Vasta vuonna 2010 ralli saa uuden maailmanmestarin, kun Loeb lopettaa uransa. Samalla rallit jättää vuoden 2003 maailmanmestari Petter Solberg, jonka sopimus Subarun kanssa on voimassa vuoden 2009 loppuun asti.

Vuonna 2010 rallin MM-sarjassa alkaa uusi aikakausi. Nykyisistä tehdastalleista Citroen ja Subaru ovat sitoutuneet osallistumaan MM-sarjaan nykyisillä autoilla ja kuljettajilla kauden 2009 loppuun asti. Fordin sopimus Malcolm Wilsonin rallipajan kanssa umpeutuu ensi vuoden lopussa. MM-sarjan uusin tulokas Suzuki on ainoana lupautunut olemaan mukana myös vuoden 2009 jälkeen. Suzukin moottoriurheilusta vastaava Nobuhiro Tajima vakuutti Korsikan MM-rallin aattona, että Suzukin SX4 WRC-auton suunnittelussa on varauduttu siihen, että rallin MM-sarjassa ajetaan ainoastaan super 2000 -autoilla vuodesta 2010 alkaen.

KOLKKOJA rallivuosia on siis luvassa. Fordin ykköskuskiksi ensi vuonna nouseva Mikko Hirvonen ei valitettavasti pysty haastamaan Loebia tittelijahdissa. Hirvonen voittaa vuosina 2008 ja 2009 yksittäisiä MM-ralleja, mutta mestaruuteen asti hänen kyntensä eivät pidä. Subaru saa uuden WRC-autonsa MM-sarjaan vasta ensi vuoden elokuussa, joten aikaisintaan Solbergista voi olla Loebille vastusta vuonna 2009. Mutta riittääkö Subarussa vauhti ja kantaako norjalaisen motivaatio vielä yhden välivuoden yli?

Vuonna 2010 kuljettajien maailmanmestarin nimi voi olla Mikko Hirvonen, Chris Atkinson, Jari-Matti Latvala tai Anton Alen. Markku Alenin poika Anton on tehnyt Fiatin kanssa sopimuksen vuoden 2009 loppuun asti. Lahjakkaalla ja nopealla Anton Alenilla on kaksi vuotta aikaa kypsyä mestarin mittoihin. Kun WRC-autoista luovutaan, voi automerkkien mestaruuden vuonna 2010 valloittaa Fiat, jonka projekti Grande Punton kanssa on vasta alkuvaiheessa.

Ensi vuonna suurin mielenkiinto rallin MM-sarjassa kohdistuu Loebin tittelijahdin sijaan Hirvosen, Atkinsonin, Solbergin ja Latvalan taisteluun toisista ja kolmansista sijoista. Hirvosesta on tänä vuonna kasvanut tuon porukan kovin luu. Atkinson ja Latvala ovat puolestaan kehittyneet suuremmin harppauksin kuin ounasteltiin. Latvalan neljäs sija Korsikan MM-rallissa oli koko kilpailun valovoimaisin suoritus. Latvala on totisesti ansainnut paikkansa Hirvosen tallikaverina Fordilla ensi vuonna.

Atkinson puolestaan voi syrjäyttää Solbergin Subarun ykköskuljettajana ensi kaudella. Musta pekka on jäämässä Solbergin käteen, kun tehdastallit alkavat satsata 2010-luvun kuljettajiinsa.

VUONNA 2010 MM-sarjan kärkimerkkejä voivat olla Suzuki, Fiat tai Peugeot. Myös Toyotalla ja Volkswagenilla on jo valmiina super 2000 -luokan autot. Mitsubishi ei enää palaa rallin MM-sarjaan tehdastallina, mutta Skodan suunnitelmat sisältävät super 2000 -auton suunnittelun.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n maailmanneuvosto päättää rallin MM-sarjan tulevaisuudesta maailmanneuvoston kokouksessaan 24. lokakuuta. Asialistalla on rallin MM-sarjan kilpailukalenteri sekä säännöt. Kilpailukalenteri muuttuu vuonna 2009 ja säännöt vuonna 2010. Vuonna 2010 MM-sarjasta on häädetty WRC-autot ja Suomesta MM-ralli, jos FIA hyväksyy ehdotuksen osakilpailujen rotaatiosta.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimituksen esimies.