Kino Into, pienen elokuvan puolella

Huonoja uutisia elokuvien ystäville. Varsinkin niille elokuvien ystäville, joiden mielestä hyvässä elokuvassa voidaan puhua muutakin kieltä kuin englantia. Yle Teeman maanantainen Kino Into -elokuvapaikka lopetetaan vuodenvaihteessa.

On todennäköistä, että katoaminen ei suuremmin teihin vaikuta. Teeman katsojaosuus on parin prosentin luokkaa, ja siitäkin vain osa seurasi sangen persoonallista elokuvasarjaa.

Kino Into -elokuvat tulevat usein Aasiasta tai sitten niitä voi kuvata sanalla kultti. Suuria katsojalukuja ei ole edes haettu. Elokuvavalinnoissa ei ole välttämättä kunnioitettu hyvää makua, eikä varsinkaan varman päälle pelaamista.

Välillä elokuvat ovat olleet sellaista friikkikamaa, että tällainen kaiken nähnyt elokuvahörhökin on hämmästynyt. Esimerkiksi tämän viikon maanantaina Into tarjosi John Watersin huonon maun merkkiteoksen Pink Flamingos. Vielä pari vuotta sitten en olisi uskonut näkeväni päivää, jolloin Yle näyttää primetimessään moisen törky- ja kulttileffan.

Yhden teorian mukaan yleläisille liikaa olivat viime kesän aasialaiset eroottiset elokuvat. Ne nostivat katsojalukuja, mutta joillekin moinen puolipornoilu oli liikaa. Kino Into on aina liikkunut marginaalissa ja tehnyt sen ylpeydellä.

Teema on löytänyt paikkansa. Monien mielestä pelkästään Yle Teeman syntyminen oli riittävä syy digitalisointiin. Teema on rakennettu asiapohjalle ja tietylle linjalle, ei vain katsojaluvuille. Hieman kliseisesti voisi sanoa, että Teema sinällään on kulttuuriteko. Aina parempi, jos kulttuuriteko itse tekee jatkuvasti lisää kulttuuritekoja. Kino Into on ollut sellainen kulttuuriteko.

Yleä on toisinaan, aika useinkin syytetty vanhoilliseksi ja byrokraattiseksi laitokseksi, joka ei tavoita nuorisoa. Juuri Kino Into taisteli tuota käsitystä vastaan. Elokuvavalinnoissa on ollut rohkeutta, jopa luovaa hulluutta.

Moni elokuvakulttuurin hieman erikoisempi merkkiteos olisi jäänyt ilman Intoa näkemättä. Tai kokonainen oudompi tyylilaji olisi voinut jäädä väliin ilman Intoa. Intossa on ollut munaa. Ilmeisesti jonkun mielestä sitä ei saisi olla.

Kino Inton katoamisen myötä konservatiivinen kulttuurieliitti ja pseudo-laatu voittavat ja vaihtoehtoisuus ja marginaali häviävät.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.