Kivien peseminen on kivaa

– Kato äiti, Änki böötsi!

– Kato, kato, Hellou Titti!

Pian kaksi vuotta täyttävä tyttäreni tunnistaa yllätyksekseni molemmat muotihahmot.

Lapsille suuntautuva markkinointivirta on valtava. Olin pitänyt lapseni visusti erossa mainoksista, liiankin visusti.

Muutama viikko sitten kolmevuotias poikani oli närkästynyt siitä, että televisio-ohjelma katkesi kesken kaiken.

Mainoskatko, selitin. Ja kirosin mielessäni kanavavalintaani.

Miksi mainoksilta sitten pitäisi varjella? Itsekkäästi siksi, että en halua vääntää lapsen kanssa kaupassa siitä, minkälaisia muroja meille ostetaan.

Lapsen kannalta asia on vieläkin yksinkertaisempi. Lapsi ei hallitse houkuttelevien mielikuvien tulvaa, joka vyöryy televisiosta. Lisäksi etenkin pojille suunnatut mainokset ovat hurjia. Rinnalle tarvitaan aikuista.

Mainosten mielikuvakikat ovat tehokkaita. Havahduin vasta joku aika sitten siihen, että rallatus, jota lasten kanssa toisinaan laulelemme, on erään vanukasmerkin mainos. Miten tässä näin kävi?

Kesällä television ja radion mainoksista tulvii mielikuvia siitä, miten sillä parhaalla mahdollisella kesälomalla koko perhe matkustaa puuhapuistoon, syö ravintolassa sitä, mitä lapset haluavat, ja matkan kruunaa yö kylpylähotellissa.

On eläintarhoja, satuhahmojen ympärille rakennettuja maailmoja, toimintapuistoja... Lapset tarvitsevat elämyksiä!

Keväällä keskustelua aiheutti se, että osa lapsista on päiväkodissa myös vanhempien loma-aikoina. Niin ei saisi olla. Lapset tarvitsevat lomansa. Pysähtymisen.

Loma ei saa tarkoittaa sitä, että talven hektinen tahti vaihtuu kiireiseen lomamatkailuun. Suorittamaan tottuneen aikuisen voi olla vaikea pysähtyä lapsen rinnalle. On helpompi koota näppärä elämyspaketti ja sännätä kohteesta toiseen.

Kesäreissut ovat toki tarpeen ja mieluisia, mutta liika on liikaa.

Päivä huvipuistossa maksaa enemmän kuin lapsiperheen viikon ruoat. Kaikilla ei ole varaa ainakaan moneen kesäiseen huvireissuun. Lapsi ei jää mistään paitsi, vaikka perhe liottaisi varpaita mökkirannassa koko loman ajan. Ja söisi jäätelöä.

Lapsemme kotiutuvat juuri elämysmatkalta. Samalla me vanhemmat vietimme muodikkaan aktiiviloman remontoiden.

Mummolan lomaohjelma sisälsi metsämansikoiden syömistä, savusaunan lämmittämistä, serkkujen tapaamista, satukirjojen lukemista ja onkimista.

Kalareissu oli pojalle erityisen mieluinen. Hän kertoi päässeensä miesporukalla hurjalle yökalareissulle. Toisin sanoen vaarin kanssa mato-ongen kanssa laiturille aikana, jolloin pikkusiskon piti jo mennä nukkumaan.

Saaliina oli yksi nykäisy. Sitä melkein pyydystettyä särkikalaa muistellaan varmasti vielä jouluna.

Me emme tänä kesänä matkusta mökkiä kauemmaksi. Sen sijaan hankimme jo keväällä lasten haaveileman huvipuiston omalle takapihalle. Siellä se nyt nököttää: ikioma leikkimökki. Epäilen, että huvilaitos on ajankohtainen vielä monta vuotta.

Toinen tämän kesän muotivillitys on ohjelmanumero, jossa pihalle kannetaan kaksi täyttä pesuvatia ja kootaan viereen kasa kiviä. Kivien peseminen on kivaa, kysykää vaikka lapsilta!

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kolumnit

Ämmä hallitus?

Marin tekee ruuhkaa vihervasemmistoon

Kolumni: Holtittomat kuskitko muka hauskoja?

Kolumni: Jyväskylä vs. Buenos Aires

Kolumni: Taksien hinnat pysyivät, mutta palvelu huononi

Kolumni: Muunneltua totuutta laseilla ja ilman

Antenni: Lapseni löysi Youtubesta mainiot esikuvat

Haittamaahanmuuttajat söivät eläkeparannukset

Kolumni: Työehtojen shoppailu on vasta alussa

Kolumni: Itsenäisyyspäivä epäperinteisin menoin

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.