Kolumni: Asiakas edellä myös jatkossa

Keskisuomalaisen lukijaraatilaiset ilmaisivat huolensa taksinkuljettajien luotettavuudesta liikennepalvelulain muutoksen jälkeen (KSML 28.6.2018). Vain viidennes lukijaraadin vastaajista uskoi taksinkuljettajien olevan yhtä luotettavia kuin ennen.

Monia huoletti myös hinnanmuutokset ja se, mistä tietää, kuinka paljon kyyti kotiin maksaa. On hyvä kuitenkin muistaa, että yrittä­jien pitää selkeästi ilmoittaa hinnoittelun perusteet etukäteen.

Itse olen eniten huolissani palvelualttiuden vähenemisestä.

Olen kasvanut vanhempieni taksiyrityksen kanssa yhtä matkaa. Olen seurannut suhailua sivusta jo yli 20 vuotta ja ratin takanakin olen viihtynyt neljän vuoden ajan.

Tiedän useita taksinkuljettajia, jotka mieltävät itsensä ”vain autonkuljettajiksi”. Valtaosa alalla olevista tekee kuitenkin erittäin hyvää ja tärkeää asiakaspalvelutyötä.

Palvelu ei nimittäin rajoitu vain auton ovien sisäpuolelle.

Isäni pojaksi leimautuminen mielletään positiiviseksi asiaksi kotiseudullani. Se on merkki sosiaalisuudesta ja palvelualt­tiudesta, halusin sitä tai en.

Asetellessani vähän yli 80-vuotiaan, huonokuntoisen ja yksin asuvan asiakkaan ostoksia jääkaappiin olen jo myöhässä iltapäivän koulukyydistä.

– Kyllä minä selviän, asiakas sanoo, kun yritän auttaa häntä portaissa.

– Totta kai selviät, mutta anna minä vähän autan, vastaan.

Seuraavaksi lähden katsomaan, että lapsia ovat vastassa heidän vanhempansa tai he vähintään pääsevät kotiovesta sisään.

Tämän jälkeen siirryn viemään juhlijoita riennoista koteihinsa. Palveluperiaate on sama kuin koululaisten kanssa, mutta toisinaan siihen pitää lisätä vähän ikäihmisten saattamista.

Eli vahditaan, että asiakas selviää edes rappukäytävään asti turvallisesti. Toisinaan vähän yli 30-vuotias, huonokuntoinen ja yksin asuva asiakas ei kuitenkaan siihen pysty.

Kantaessani asiakasta yhdessä ja hänen taksariaan toisessa kädessä kuuluu sama ”kyllä minä selviän”.

– Totta kai selviät, mutta anna minä vähän autan, vastaan.

Jälleen asettelen ostoksia jääkaappiin.

Nämä tilanteet eivät ole jokapäiväisiä, mutta varmasti tuttuja useille pirssareille. Osaa saattaa tietysti motivoida vain pelko heitteillejättösyytteestä.

Monet yrittäjät ovat kuitenkin pystyneet erinomaisella palvelulla luomaan asiakassuhteita vuosikymmeniksi.

Tutkimusten mukaan taksin vakioasiakkaille palvelun laatu onkin yhtä tärkeää kuin hinta.

Voimaan astunut taksilain muutos tuskin kadottaa näitä periaatteita pidemmän aikaa alalla olleilta.

Asiakkaiden huonot kokemukset saattavat sen sijaan yleistyä, jos uusien taksikuskien ajatuksena ei ole mikään muu kuin ottaa rahat pois kyytiläisiltä esimerkiksi yleisötapahtumien aikana.

Laki ei jatkossa vaadi vaitiolovelvollisuutta, auton laatua tai paikallistuntemusta takseilta. Toki navigaattorilla löytää, mutta kyllä siitä kuskille piikittelyä tulee, jos ilman ei osaa.

Päivystyksestä luopumisen myötä asiakkaita ei myöskään tarvitse palvella haja-asutusalueella tai arkiöinä, jos ei tee mieli.

Useat palveluntarjoajat kuitenkin edellyttävät jatkossakin laadukasta palvelua autoilijoilta ja kuljettajilta.

Toivonkin hartaasti, että yhdenkään asiakasryhmän palveleminen ei notkahda muutoksen myötä.

Kirjoittaja on uutistoimittaja.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .