Kolumni: Näillä neuvoilla Suomi voittaa Euroviisut

Suomella on Euroviisu-trauma, jota pahentaa vielä länsinaapurimme Ruotsin jatkuva menestys. Nyt Yle on hylännyt viime vuosien kutsuartistisysteemin ja palaa ensi vuonna perinteiseen kaikille avoimeen karsintaan. Eli Uuden musiikin kilpailu tekee paluun.

Yle kokeili uutta systeemiä, joka ei menestystä tuonut, joten nyt palataan entiseen. Daruden ja Sebastian Rejmanin sekä Saara Aallon menestysmahdollisuudet olivat heikot täsmälleen samasta syystä. Keskinkertaiset biisit hukkuvat massaan.

Lordi voitti vuonna 2006 Euroviisut kappaleella Hard Rock Hallelujah, eikä tuo biisi mikään lauluntekemisen merkkiteos ole. Mutta se on korvamato, jonka muistan yhä. Ei Lordi lavashow’llaan ja ulkonäöllään Euroviisuja voittanut, vaan nimenomaan biisillä.

Suomessa keskitytään Euroviisuissa aivan väärään asiaan. Artistilla ei ole mitään merkitystä menestykseen. Edustaa Suomea kuka tahansa kansallinen julkkis, ei häntä Euroopassa kuitenkaan tunneta. Darudella yritettiin vedota Sandstorm-nostalgiaan, mutta sekään ei toiminut.

Joten mitäpä jos jatkossa keskityttäisiinkin hyvän biisin etsimiseen, eikä artistin? Tiedän että hyviä biisejä tässä maassa tehdään. Kuulen niitä autoradiosta jatkuvasti. Erityisen hyvää työtä tekevät nuoret ja nuorehkot naisartistit, jotka tekevät biisinsä itse.

Tiedän, että ajatus on radikaali. Tehdä nyt laulukilpailuun hyvä biisi, vaikka nekin rahat voisi käyttää tuulikoneeseen ja tanssijoihin. Mutta tuskin tilanne nykyistä huonommaksi kuitenkaan menee.

Huomaan kyllä suunnitelmani ongelman. Taitavat biisintekijät eivät ole valtavan innostuneita Euroviisuista. Ruotsissa tilanne on toinen. Viisut nähdään ”huippu-urheiluna”, jossa menestyminen on kansallinen ylpeyden aihe.

Joten unohdetaan vaisu nimi UMK ja aletaan sen sijaan puhua biisintekemisen EM-kisoista. #torillatavataan.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .