Kolumni: Törkeä liikenteen vaarantaminen

Luin sanomalehti Keskisuomalaisesta hämmästyneenä Keski-Suomen käräjäoikeuden törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta langettamasta rangaistuksesta. Oikeus langetti 53-vuotiaalle rekkakuskille 480 euron sakot ja totesi ajokiellon kärsityksi oikeuskäsittelyä odotellessa.

Rekkamies kaahasi taviolosuhteissa pimeällä satasta, ja ohitteli vaarallisesti mutkissa Leivonmäellä kahdeksankympin rajoitusalueella. Muut autoilijat joutuivat jarruttamaan voimakkaasti onnettomuuksien estämiseksi.

Onneksi ohitettujen autojen joukossa oli siviilipoliisiauto. Se sai pysäytettyä rekan, ennen kuin se ehti tappaa ketään liikenteessä. En ymmärrä, miten ammatti-ihminen selviää näin pienillä sanktioilla törkeästä liikenteen vaarantamisesta.

Rekkakuski rikkoi ajoneuvo- ja tiekohtaista nopeusrajoitusta vaativissa olosuhteissa, vaaransi ohituksilla muiden tielläliikkujien hengen ja terveyden sekä valehteli poliisille. Kuljettajan ymmärryksen tasoa kuvaa vaatimaton yritys väittää partiolle, ettei voinut ajaa ylinopeutta, kun autossa on nopeudenrajoitin.

Toki autossa rajoitin on, mutta kuljettaja tahallaan kytki sen pois päältä. Kun kyseessä on nopeusrajoitinvelvollinen ajoneuvo, niin se jo itsessään laskee sakotuskynnystä. Näin lapsellinen esitys ei poliisilta mene läpi.

Siviiliautolla liikenteen valvontaan osallistuneille poliiseille voisi hakea hengenpelastusmitalit. Voi vain kuvitella minkälaista jälkeä olisi syntynyt, jos kyseinen kaahari olisi valtavilla tuhovoimillaan törmännyt matkustajia täynnä olevaan bussiin. Meillä on siitä jäljestä Konginkankaan onnettomuudessa saatu karu kokemus.

Kun tätä törkeää liikenteen vaarantamista ei tuomita oikeusasteikon yläpäästä, niin romua, vammoja ja vainajiako tuomarit kaipaavat? Asteikko on laaja sakoista vankilaan. Minimi törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta on 30 päiväsakkoa, ja vankeutta voidaan tuomita enimmillään kaksi vuotta. Ajokieltoa tulee yleensä vähintään puoli vuotta. Miksi oikeus menee minimillä, vaikka ammattikuljettaja tahallaan tekee rikoksia ja vaarantaa ulkopuolisten hengen.

Sanktiot eivät edes estä kuljettajaa ajokiellosta huolimatta tekemään rekkamiehen työtä. Poliisilla ei ole oikeutta ilmoittaa kuljetusliikkeen isännälle kuljettajan menettäneen ajolupansa. Näitä kortittomia rekkakuskeja poliisin ratsiaan aina välillä jää.

Toki ajoneuvon luovuttajalla on velvollisuus tarkistaa, onko kuljettajalla ajolupa voimassa. Kortittomalle ajoneuvon luovuttanut voidaan myös tuomita sakkoihin.

Poliisin vähäisten valvontaresurssien takia kuljettaja selviää liikenteessä pitkään siten, että kukaan ei kysele ajokorttia. Kortitta ajosta kiinni jäävä saa sakot ja minimissään kuukauden ajokiellon.

Oikeuteen päätyvät vain sarjarikolliset. Vasta kuudennesta kiinnijäämisestä poliisi tekee rikosilmoituksen, jonka jälkeen asia menee käräjille. Kuinka monta kuolonuhria ja loukkaantunutta tarvitaan, että oikeusasteikon ankarampi pää otetaan käyttöön?

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .