Kolumni: Taas tehdään poikkeuksellista huikeutta – vaikka peli on usein keskinkertaista

Samat lätinät on kuultu ennenkin.

Kun jääkiekon Liigan tv-lähetykset tänä syksynä aloittava Telia esitteli tiiminsä ja strategiansa, se olisi voinut kopioida mainoslauseet edellisiltä yrittäjiltä. Taas ollaan tekemässä poikkeuksellista urheilutuotetta huikean ammattitaitoisella porukalla. On haalittu nimekkäitä asiantuntijoita ja suosittuja selostajia. On ”intohimoa, raikkautta ja sähäkkyyttä”. Ihan niin kuin Sanomalla oli ennen Teliaa ja Urho-tv:llä ennen Sanomaa.

Silti Urho-tv meni konkurssiin. Sanoma on tehnyt mediatietojen mukaan viiden Liiga-kauden takia yli kymmenen miljoonan euron tappiot. Onnea matkaan Telia!

Jotain uutta Telia on sentään tekemässä. Studiotiimiin kuuluu naisasiantuntija Saija Tarkki, yleisöä kosiskellaan myös uudella sketsisarjalla. Lähetysten painotus vaikuttaa olevan positiivisempi ja viihteellisempi kuin aiemmin.

Mutta riittääkö se – etenkään ennätyskalliiden tv-oikeuksien hankinnan jälkeen? Minun on vaikea uskoa, että Liiga-tv saataisiin taloudellisesti kannattavaksi, vaikka studiossa vitsailisi Ismo Leikola, erätauolla esitettäisiin Cheekin konsertti ja pelaajahaastattelut tekisi Pamela Andersson.

Sama on toistunut koko Liigan tv-oikeuksien historian: maksavia asiakkaita ei ole tarpeeksi. Suomalainen tv-tuotanto on kallista, eikä esimerkiksi kameroiden määrästä voi tinkiä, sillä urheiluyleisö on tottunut huippulaatuun.

Lähetykset ovatkin olleet laadukkaita. Sille tv-oikeuksien haltija ei mahda mitään, että peli on usein keskinkertaista.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .