Konkarit vähin äänin sivuun

Keskustassa on menossa hiljainen vallanvaihdos. Puheenjohtaja Juha Sipilä on hallitustunnustelija valitsemassa lähipiiriään. Näyttää siltä, että vanha keskustan pelinpoliitikkojen joukko on ajautumassa katveeseen.

Paavo Väyrynen palasi jo tyrkyltä Brysseliin. Seppo Kääriäinen, Mauri Pekkarinen, Sirkka-Liisa Anttila ja Timo Kalli ovat sivuroolissa. Kääriäisellä on pieni muodollinen asema hallitusneuvotteluissa mutta Pekkarinen tyytyy taustapaperien laatimiseen.

Tämä joukko taisi eduskuntaryhmässä olla kallellaan enemmän SDP:hen kuin kokoomukseen.

Vallan keskiössä on nuorsuomalaisliberaali Olli Rehn ja osin samaa taustaa omaava Anu Vehviläinen.

Sipilä on pitänyt puolueen linjaerot onnistuneesti vaimeina. Konkarien sysääminen sivuraiteelle ei ehkä mene aivan äänettä. Pekkarinen ehätti jo viime viikolla härkkäämään puolivahingossa perussuomalaisia mutta palasi äkkiä ruotuun. Lausunto ei tuone paikkaa Sipilän ”luottamushallitukseen”, jossa kumppaniin luotetaan – ei törkitä.

Mutta ketä konkareista hyvitetään eduskunnan varapuhemiehen paikalla?

 

Helsingin Sanomat on huolestunut Pisararadasta. Lehti pääkirjoittaa 12.5., että Pisararadasta on turhaan tehty pääkaupungin ja maakuntien välisen vastakkainasettelun symboli.

Helsingin Sanomat on väärässä. Ei Pisararata ole Helsingin ja maakuntien välisen vastakkainasettelun symboli vaan järjettömän rahakäytön symboli. Sen arvioidaan maksavan 1–2 miljardia euroa. Liikenneviraston mukaan radan kustannus-hyötysuhde on alle 0,5 eli erittäin matala. Yleensä liikenneinvestointien hyötysuhteen pitäisi olla yli yksi.

Helsingin seudun ratainvestoinnit ovat lisäksi menneet roimasti yli alkuperäisten laskelmien. Kehärata tulee maksamaan alkuperäisen 500 miljoonan sijaan noin 800 miljoonaa euroa ja länsimetroon menee 400 miljoonan sijaan yli miljardi euroa.

Joku tolkku lobbarien kotiinpäin vetämiselläkin pitäisi olla. Helsingin seudun liikenne (HSL) kertoi viime viikolla pääkaupunkiseudun medioiden eli Helsingin Sanomien ja Ylen avittamana, että hanke on tärkeä koko Suomelle. Sekö olisi tärkeää koko Suomelle, että radan varren maan arvo nousee?

 

Kilpailuvirasto elää menneisyydessä. Se kurittaa suomalaisia yhtiöitä ja ummistaa silmänsä kansainvälisten jättien rynnistykselle. Esimerkiksi Valio suitsittiin kilpailuviraston päätöksellä pois maidon hintakilpailusta. Valion pääkilpailija on noin seitsemän kertaa suurempi pohjoismainen Arla, jota kilpailuvirasto käytännössä suosii.

Sama tilanne on kaupassa. Kahdelle suomalaiselle kaupan ketjulle (S:lle ja K:lle) asetettiin päälle tarkkailu. Eurooppalaisena poikkeuksena raja laitettiin 30 prosentin markkinaosuuteen kun yleensä se on 40 prosentissa, jos ylipäätään on. Nyt suomalaiset kaupan ketjut ovat tarkkailussa, jotta yksi Euroopan suurimmista ruokakauppaketjuista saisi Suomessa suopean kilpailuympäristön.

Kilpailuvirasto ei ole puuttunut esimerkiksi hakukoneliikennettä Suomessakin hallitsevan amerikkalaisen Googlen asemaan. Virasto taitaa katsoa takalasista turpeeseen eikä näe maailman muutosta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kolumnit

Kolumni: Kun sukupuoli vaihtuu, nimi kuolee

Paluu arkeen joukkoampumisten jälkeen on vaikeaa

Kolumni: Täydellisessä maailmassa suuret arvokisat menisivät näin

Suuri osa meistä tekee sitä

Kolumni: Tästä syystä Ruotsissa osutaan napakymppiin, Suomessa ei

Kun koolla on väliä

Kolumni: Inarissa ei kansa liukastele

Kolumni: Elokuva ei ole pelkkää elokuvaa

Kolumni: Korkean korvamatoisuuden kappale

Avoimen väylä tulee olla tarjolla kaikille

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.