Kovalevytallennus kismittää mainostajia

Me vanhat kävyt muistamme yhä, kun vhs-nauhuri saapui koteihin 1980-luvun alkupuolella. Keksintö ei ollut välitön hitti. Toki ajatus siitä, että nyt voisi katsoa elokuvia kasetilta viehätti kuluttajia. Sen sijaan idea tv-ohjelmien nauhoittamisesta oli vaikeampi myydä.

Tähänkin saakka oli pärjätty ilman moista keksintöä, joten sitä ei osattu edes kaivata. Kuluttajille lanseerattiin käsite ajansiirrosta. Elämä helpottuisi, kun nauhoitetut ohjelmat voisi katsoa milloin tahansa. Pian vhs-nauhuri oli lähes jokaisessa savussa.

Ajansiirron kumouksesta on siirrytty seuraavalle tasolle. Itse hankin kovalevytallentimen jo muutama vuosi sitten, kun suuren yleisön tuote siitä tuli vasta tallentavien digiboksien myötä. Asiasta ei ole paljoa puhuttu, mutta tallentava digiboksi muuttaa ihmisten ajankäyttötapoja huomattavasti, kunhan sen idean on vain ensin sisäistänyt.

Tärkeintä on nauhoittamisen helppous. Ei muuta kuin elektroninen ohjelmaopas esille, laitetaan kursori nauhoitettavan ohjelman kohdalle ja painetaan nauhoitusnappia. Tähän menee aikaa noin kolme sekuntia, ja homman oppii hetkessä kuka tahansa.

Ei enää kasettien etsimistä. Enää ei tarvitse huolehtia siitä, onko kasetilla tilaa. Enää ei tarvitse muistella, nauhoittaako mahdollisesti jonkin tärkeän päälle. Enää nauhoittamista varten ei tarvitse nousta ylös lainkaan.

Tallentava digiboksi on johtanut siihen, että nauhoittelen kaikenlaista ihan vain varmuuden vuoksi. Jotakin tusina-sitcomia varten ei olisi ennen viitsinyt nousta ylös tv-tuolista ja työntää kasettia koneeseen. Nyt ohjelman voi hetkessä pistää talteen vain siksi, että jos lähiaikoina sattuisi olemaan 22 minuuttia aikaa tapettavana. Jos ei ole, mitään vahinkoa ei tapahdu. Ohjelma on helppo poistaa.

Television katselu ei välttämättä lisäänny, se jalostuu ja kohdentuu tarkemmin. Katselu voi jopa vähentyä. Nauhoituksia tulee tehtyä runsaasti jopa omien suosikkiohjelmien kohdalla, mutta aikaa niiden katseluun ei ole tarpeeksi. Esimerkiksi Lostin uusista jaksoista olen nähnyt vain ensimmäisen. Muut odottavat yhä kovalevyllä.

Mainostajia kovalevytallennus kismittää. Kaupalliset tiedotteet on helppo kelata nopeasti yli. Tämä taas johtaa siihen, että mainokset siirtyvät erillisiltä katkoilta suoraan ohjelmiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.