Kriisiviestinnän oppitunti

Jari-Matti Latvala ja Volkswagenin rallitalli hoitivat suomalaisen ulosajon jälkeiset tapahtumat vastoin kaikkia kriisiviestinnän oppikirjoja. Latvala pidettiin tapahtuman jälkeen piilossa toimittajilta, eikä hän ollut antamassa kommentteja Monte Carlon rallin tuomariston päätökseen sunnuntaina. Latvala oli lentokoneessa matkalla Helsinkiin, kun toimittajat olisivat halunneet kysellä häneltä tapauksesta.

Kriisiviestinnän kultaisen säännön mukaan ikävästäkin tapahtumasta kannattaa kertoa kaikki mahdollinen ja mahdollisimman nopeasti. Pitää pysyä totuudessa, olla vastaamassa henkilökohtaisesti kysymyksiin ja olla nöyränä. Kun vastaukset on annettu, tapaus on käsitelty ja laimentuu ajan kanssa.

Pahinta on olla kommentoimatta mitään. Siitä tulee epäilys, että henkilöllä on jotain salattavaa. Ja tapaus pysyy julkisuudessa. Jossain vaiheessa Latvalankin on kommentoitava Monte Carlon rallin tapausta. Seuraava MM-ralli ajetaan kolmen viikon kuluttua Ruotsissa ja viimeistään silloin Latvalan on kohdattava toimittajat. Onko se parasta valmistautumista, että vastailee Karlstadissa Monte Carlon tapahtumiin?

Latvala teki monta asiaa väärin ulosajonsa jälkeen. Hän ei pysähtynyt ja tarkistanut, että loukkaantuiko katsoja, vaan pakeni paikalta. Hän kertoi rallin tuomaristolle erilaisen tarinan kuin erikoiskokeen jälkeen tv-ryhmän toimittajalle siitä, että tiesikö hän osuneensa katsojaan. Tämä ei todellakaan auttanut hänen asiaansa tuomariston kokouksessa.

Sosiaalinen media on nykyisin melkoinen vahtikoira. Älypuhelinten aikakaudella MM-rallien ulosajoista on ladattu video nettiin todella nopeasti. Kuljettajilla ja rallitalleilla ei ole aikaa kehitellä selityksiä, vaan heidän on reagoitava heti. Ikäviäkään tapauksia ei pysty salaamaan, vaan niitä on jotenkin kommentoitava.

Latvalan ulosajosta on julkaistu useita videoita. Kansainvälinen autoliitto FIA pystyy lisäksi katsomaan tilanteen ralliauton sisällä olevasta kamerasta. Vaikka tilanne todella olisikin ollut niin, että sekä Latvala että kartanlukija Miikka Anttila eivät nähneet osuneensa katsojaan, on tilanne suurelle yleisölle sellainen miltä se videokuvissa näyttää. Sen takia olisi ollut erittäin tärkeää, että Latvala olisi tullut itse selvittämään asiaa rallitoimittajille Monacossa. Se olisi ollut suoraselkäinen suoritus.

Itse asiassa Volkswagen jätti käyttämättä tilaisuuden imagovoittoon. Kun Latvala kerran keskeytti Gapiin, olisi Volkswagenin pitänyt kuskata hänet ja tv-ryhmä helikopterilla ulosajopaikalle, etsiä kolhuja saanut katsoja, antaa hänelle ajohanskoja tai VIP-kestitys ja kerätä pisteet kotiin. Sillä ei ole väliä, että olisiko miestä löytynyt. Imagoisku olisi lieventänyt tapauksen laineita joka tapauksessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.