Kukkulan kuninkaana kuusi vuotta

Ensin ajetaan vuosi rallia ympäri maailmaa ja sitten juhlitaan Sebastien Loebin maailmanmestaruutta. Tämä on ollut pelin henki vuodesta 2004 lähtien.

Loebilla voisi olla seitsemänkin mestaruutta, jos Citroenin rallitalli olisi antanut hänelle luvan taistella mestaruudesta Petter Solbergin kanssa Britannian rallissa 2003. Loebin käskettiin tuolloin varmistella toista sijaa ja Citroenin merkkimestaruutta. Citroenin viesti Loebille oli, että hän ehtii voittaa vielä monta mestaruutta. Ja niin ranskalainen on totisesti tehnyt.

Loeb voitti tänä vuonna seitsemän MM-rallia 12:sta. Loeb oli paras myös Australian MM-rallin erikoiskokeilla, mutta auton luokittelematon kallistuksenvakaaja aiheutti hänelle minuutin aikasakon ja tippumisen voittajan pallilta toiseksi. Loeb on ollut paras kuljettaja myös tällä kaudella, mutta MM-rallien pistelaskutavan takia 6-7 voittoa kaudessa ei välttämättä riitä mestaruuteen. Voittamista tärkeämpää on välttää keskeytyksiä. Varmuus on noussut nopeutta arvokkaammaksi ominaisuudeksi. Siksi Mikko Hirvonen pystyi venyttämään MM-taistelun ratkaisun kauden viimeisen rallin viimeisille erikoiskokeille.

Loeb valloitti kuudennen kuljettajien maailmanmestaruuden voittamalla Walesin MM-rallin. Mestaruuden kruunaaminen kauden viimeisen MM-rallin voitolla on murskaava tapa näyttää kuka on kukkulan kuningas. Pulinat pois. Loeb on maailman paras ralliauton kuljettaja.

Walesin rallissa Hirvonen hävisi taistelun maailmanmestaruudesta ilmeisesti ylikuumentuneen vetonivelen takia. Valitettavasti Hirvonen pakotettiin ottamaan lauantain 22 menetettyä sekuntia omaan piikkiinsä, sillä Fordin rallitallin mukaan Hirvosen auton vetoakseleissa ei ollut mitään vikaa.

Hirvonen ei tehnyt ajovirhettä viikonlopun, eikä juuri koko kaudenkaan aikana, joten vetoakseliongelman kääntäminen huonoksi ajamiseksi jättää Walesin rallista karvaan jälkimaun.

Loebin ja Hirvosen lisäksi vain Jari-Matti Latvala pystyi voittamaan MM-rallin tänä vuonna. Sama oli asian laita myös vuonna 2008. Marcus Grönholm juhli Uuden-Seelannin rallin voittoa 2. syyskuuta 2007, mutta sen jälkeen MM-rallien voitot on jaettu Loebin, Hirvosen ja Latvalan kesken. Valitettavasti sama kuvio taitaa toistua myös kaudella 2010.

Espanjan Dani Sordo on ajanut 58 MM-rallia Citroenin rallitallin kuljettajana, mutta ei ole voittanut ainuttakaan MM-rallia. Sordo saa tyytyä pisteiden kerääjän rooliin myös ensi vuonna. Hänen ainoa toivonsa voitosta on Loebin keskeyttäminen ensi kauden asvalttiralleissa.

Latvalan kauden huipennus oli Jyväskylän MM-rallin kolmas sija. Sardinian MM-rallin voittoa arvokkaammaksi Jyväskylän suorituksen tekee Latvalan nouseminen Puolan MM-rallin jälkeisestä murheen alhosta. Latvalan keskeytys Puolan MM-rallin viimeisellä erikoiskokeella jää ralliautoilun historiaan suurimpana ja nöyryyttävimpänä mokana.

Latvala töppäsi myös Walesin MM-rallissa. Tuurilainen kaavaili päättävänsä kautensa hyvään sijoitukseen ja virheettömään ajoon, mutta ajoikin ulos tieltä. Pirellin rengasmainoksessa oli taannoin iskulause, jonka mukaan nopeus ei ole mitään ilman kontrollia. Sopii hyvin myös Latvalan kauden luonnehdinnaksi.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimituksen esimies