Kummalliset kulttuurielämykset

Hyvän elämän eväät ovat hyvin yksinkertaiset: riittävästi unta, liikuntaa ja kulttuuria. Näin opasti eräs asiantuntija pitäessään vuosia sitten luentoa työhyvinvoinnista.

Luennoitsijan nimi ei ole jäänyt muistiin, mutta ohje sitäkin kirkkaammin. Luennoitsijalla kun oli selkeä resepti siihen, kuinka tämän elämänohjeen vie käytäntöön. Ei muuta kuin merkitsee kalenteriin kaikelle aikansa, ja pitää näistä vapaa-aikaan kuuluvista asioista yhtä tiukasti kiinni kuin työmenoistaankin.

Joku kulttuurikokemus kerran viikossa, oli tämän asiantuntijan suositus. Ei pitäisi olla kohtuuton määrä, mutta niinpä vain huomaan monina talven kiireisinä viikkoina tavoitteen jääneen toteutumatta.

Onneksi kesälomalla voi tankata kulttuuria varastoon.

JYVÄSKYLÄN KESÄ on itselleni yksi kesän kohokohta, koska silloin on mahdollisuus vajaassa viikossa nauttia tuhti annos hyvin erilaista ja erikoistakin kulttuuria musiikista teatteriin.

Heinäkuun 7. päivä käynnistyvä Jyväskylän Kesä on mukana myös valtakunnallisessa Kulttuurikuntoilijan Suomi -kampanjassa. Tämä Pohjoismaiden vanhin ja Helsingin Juhlaviikkojen jälkeen Suomen suurin kaupunkifestivaali on yksi kampanjan kansainvälisimmistä kohteista. Olkaamme tästä keskisuomalaisina ylpeitä!

Tänä vuonna Kesässä on mahdollista tutustua mm. portugalilaiseen fado-musiikkiin. Festivaalin avaa yksi fadon arvostetuimmista kansainvälistä tähdistä Mafalda Arnauth, joka konsertoi nyt ensi kertaa Suomessa. Päätöskonsertissa suomalaisten sopraanojen aateliin kuuluva Monica Groop puolestaan kajauttaa katalonialaisia kansanlauluja kitarasäestyksellä.

Kansainvälistä väriä tapahtumaan tuovat muiden muassa italialainen multitaiteilija Laura Kibel, japanilainen tanssija Moeno Wakamatsu ja ranskalais-amerikkalainen uutta sirkusta rock-musiikkiin yhdistävä pariskunta Fanny Soriano ja Jules Beckman.

SANATON TEATTERI on Jyväskylän Kesän erikoisuus, ja täytyy tunnustaa: minullekin se vaikein pala. Kuinka päästä sisälle esityksiin, joissa puhetta on hyvin vähän ja sekin vieraskielistä.

Kaikessa kummallisuudessaan juuri nuo esitykset ovat kuitenkin niitä, jotka jättävät pisimmän muistijäljen. Viihdyttävä konsertti häipyy usein mielestä viimeisten tahtien vaiettua, mutta hämmentävän kulttuurikokemuksen kanssa mieli voi askaroida vuosienkin päästä.

Ja mikä parasta, joskus tuo kummallinen kulttuurikokemus voi poikia omaankin ajatteluun uutta luovuutta. Erityisesti näinä taantuman ankeina aikoina tätäkään konstia ei kannata jättää käyttämättä.

Keskisuomalainen haluaa osaltaan innostaa ihmisiä kulttuurin kuntokuurille. Kulttuuritoimitus etsii ennakkoluulotonta parivaljakkoa kumppaniksi Moeno Wakamatsun tanssiesitystä katsomaan. Ilmoittautumisia otetaan vastaan keskiviikkoon 1. heinäkuuta mennessä sähköpostiosoitteessa kulttuuri@keskisuomalainen.fi tai puhelimella 622 242 tai 622 270.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen varapäätoimittaja.