Kuva, joka hämmentää

Vaikka meitä jyväskyläläisiä on siunattu kunnon kevätauringolla vasta tällä viikolla, Kävelykadulla on ehditty olla varsin kesäisissä tunnelmissa jo parin viikon ajan. Nyt en tarkoita tyhjillään ammottaneita terassipöytiä, vaan aivan kaupungin ytimessä Kompassin kulmalla olevaa Jyväskylä info -kylttiä. Siis sitä, jota koristaa ainoastaan niukkoihin bikinin alaosiin pukeutunut nainen.

Lähes paljas takamus on ehtinyt saada varsin kesäisen rusketuksen, vaikka tähän aikaan Jyväskylässä kukaan tuskin on onnistunut värittämään pintaansa luonnon keinoin. Hetken voisikin luulla, että takamus on osa Jyväskylän kaupungin imagoa, sillä viittaahan merellinen maisema bikininaisineen aaltoihin ja sitä kautta kaupungin sloganiin.

Vasta tarkempi katselu ja englanninkielisen tekstin lukeminen paljastavat, ettei mainos sittenkään ole Jyväskylän kaupungin yritystä levittää kesämieltä ja houkutella turisteja kaupunkiin: pepun takana on Bar Passion.

EN VOI OLLA muistelematta muutaman vuoden takaista Lindexin We love boobs -kampanjaa, jonka varjolla katumainoksissa esiteltiin rintaliivein peitettyä dekolteetä. Nyt paljaalla pinnalla yritetään tahkota rahaa vielä röyhkeämmin, sillä takamusta ei saa liittymään Passionin liiketoimintaan edes hyvällä tahdolla. Mutta seksi myy.

Kauniin naisvartalon valjastaminen kaupalliseen tarkoitukseen ei kuitenkaan ole Passionin ainoa rike. Mainoksen englanninkielisessä tekstissä nimittäin puhutellaan Mr. Hännistä, mutta koska nimivalintaa ei perustella mitenkään, se haiskahtaa halulta leimata kaikki Suomen 4 275 miespuolista Hännistä takamusta himoitseviksi tirkistelijöiksi.

PALJAALLA PINNALLA repostelusta ja Hännisten maineen lokaamisesta ei kuitenkaan voi syyttää pelkästään Passionia. Miksi Jyväskylän kaupunki ei tee mitään, vaikka mainos liittyy Jyväskylän info -tekstiin? Ei ole tainnut kellään tulla mieleen, että myöhästyneeltä aprillipilalta vaikuttava tempaus yhdistetään kaupunkiin, jos englanninkielistä tekstiä ei osaa tai ehdi lukea. Yleensähän info-kylttejä koristavat kaupunkikartat.

Luulisi ainakin lapsiperheiden häkeltyneen kaupungin parhaimmilla mainospaikoilla esiteltävästä takamuksesta. Ilmeisesti valituksia ei kuitenkaan ole tullut, sillä mainos on yhä paikoillaan.

Harvinaista kyllä, takamus on saanut olla rauhassa myös vandalismilta: vaikka sen päälle on roiskunut rapaa, kukaan ei sentään ole keksinyt kirjoittaa härskiyksiä sen ympärille.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen avustaja ja vuorontekijä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.