Lörpöttelevällä Räikkösellä pienet puhelinlaskut

Palstanpitäjä, jos kuka, on aina ollut kaikenlaisen epäsovinnaisuuden sekä huonon maun puolestapuhuja. Se ei kuitenkaan ole tarkoita suunnatonta typeryyttä tai suoranaista ääliömäisyyttä.

Puhe on nyt erään matkapuhelinoperaattorin tv-kampanjasta, jossa esiintyy viime aikoina ilahduttavasti pyylevöitynyt Kimi Räikkönen.

Kimiä vastaan palstanpitäjällä ei ole mitään, mutta kyseinen mainos saa hänen sappensa vapisemaan. Mainoksessa Räikkönen iloitsee siitä, kuinka ko. operaattori "lähettää aina niin pieniä puhelinlaskuja, että jää rahaa muuhunkin".

Jumalauta!

TALOUSLEHTI FORBES kertoi viime heinäkuussa Räikkösen tienanneen kesäkuun 2008 ja kesäkuun 2009 aikana 32 miljoonaa euroa. Edellisinäkin vuosina pätäkkää on kertynyt ihan mukavasti. Jos nyt ajatellaan, että kotimaan matkapuhelu maksaa sen kuudesta seitsemään senttiä minuutilta.

Jos edelleen ajatellaan, että keskituloisen suomalaisen kuukausittainen puhelinlasku on datasiirtoineen päivineen viitisen kymppiä, siis 2900 euron bruttotuloista 1,7 prosenttia.

Mikäli Kimi käyttäisi kuukaudessa saman prosenttiosuuden tuloistaan puhelinlaskuun, hän pulittaisi operaattorille 45 333 euroa ja 33 senttiä joka kuukausi.

Sillä Räikkönen lörpöttelisi 6,5 sentin minuuttihintaan 697 435 minuuttia kuukaudessa. Kuukaudessa on 43 200 minuuttia. Näin ollen Kimin pitäisi puhua kuuteentoista puhelimeen 24 tuntia vuorokaudessa, seitsemän päivää viikossa. Taukoamatta.

Onneksi Räikkönen on melkoinen suupaltti. (Tähän kohtaan kollega Terho Vuoriselle terveisiä. Muistathan näpäyttää pikku palautteella, jos laskutoimitukset ovat jälleen kerran päin pyöränsatulaa.)

Stand up -koomikko Pekka Jalavaa mukaillen, tuo edellä mainittu mainos on kuin mikä tahansa Lauri Tähkän biisi. Se tuntuu henkilökohtaiselta vit***lulta.

MÄNNÄ VIIKON kohu-uutinen urheilun ja median maailmassa oli tietysti jääkiekon MM-kisojen oikeuksien siirtyminen Yleltä MTV3:lle vuodesta 2012 alkaen. Maikkarin Euro Hockey Tour -televisiointeihin pettyneet kansalaiset ovat uutisesta luonnollisesti raivoissaan.

Tässä yhteydessä internetin tarjoamat mahdollisuudet paukahtivat lujasti Maikkarin omaan nilkkaan. Yhtiön nettisivuilla kun voi jokaisesta uutisesta ilmaista mielipiteensä klikkaamalla "pidän" tai "en pidä".

Palstanpitäjä tarkisti tilanteen tiistai-iltana kymmenen jälkeen ja tulos oli musertava. Pidän-hymynaamaa oli klikattu 4486 kertaa, en pidä -epähymynaama oli suhteellisen rajusti niskan päällä 107 333 klikillä.

Siis jopa neljä prosenttia äänestäneistä oli sitä mieltä, että hieno homma!

Tuo tulos on niin brutaali, että palstanpitäjän tuli Maikkarin kiekkotiimiä surku. Toisaalta hän muistaa erään ko. tiimissä työskennelleen henkilön todenneen viime syksynä, että kisojen pitäisi ehdottomasti jatkossakin näkyä Ylen kanavilla.

Kirjoittaja on toimittaja ja Keskisuomalaisen kolumnisti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.