Laadukkaat tv-sarjat tulevat Tanskasta

Amerikkalainen tietokirjailija, luennoitsija sekä mediatutkija Steven Johnson on kirjoittanut teoksen Kaikki huono on hyväksi. Siinä hän kertoo tai väittää, miten nykyinen populaarikulttuuri ja ennen kaikkea niin pelit, tv-ohjelmat kuin elokuvatkin tekevät ihmisistä älykkäämpiä. Hänen mukaansa nykyinen ajattelu massakulttuurin typeröittävästä vaikutuksesta ei enää päde.

Johnsonin provokatiivinen ja omaperäinen kirja todentaa viihteen erilaisten muotojen tulleen aikaisempaa älyllisemmiksi, vaativammiksi ja hienostuneemmiksi. Esimerkkeinä hän mainitsee muun muassa tv-sarjat Hill Street Blues, Kolkyt ja risat, L. A. Law, Twin Peaks, NYPD Blue, Teho-osasto, West Wing, Alias, Sopranos, Lost ja Täydelliset naiset. Ehkäpä näin, paitsi että Lost ja Täydelliset naiset eivät saa hyväksyntääni. Ne ovat huuhaata.

Steven Johnsonin teos tuli mieleen, kun katsoin viime viikolla keskiviikkona FST5:ltä ensijakson tanskalaisesta, Søren Sveistrupin kirjoittamasta sekä neljän eri ohjaajan työstämästä 10-osaisesta jännityssarjasta Rikos (Forbydelsen). Loistelias, kerrassaan ulotteikas ja puoleensavetävä tunnillinen. Jatkoa saadaan huomenna. Lähtekää seurantaan mukaan.

Tanskalaiset ovat tehneet laadukkaita sarjoja aiemminkin: Murhakomissio, Nikolaj ja Julie sekä Örnen. Niille on annettu Emmy-palkinnot parhaina kansainvälisinä draamasarjoina. Enkä lainkaan ihmettele, sillä Rikoskin käynnistyi tosi upeasti: lukiolaistyttö Nanna oli kadonnut ja löytyi kuolleena. Rikosta selvittää Sara ( Sofie Gråbøl), jonka piti juuri sinä päivänä muuttaa Kööpenhaminasta Ruotsiin teini-ikäisen poikansa kanssa...

Mutta mikään ei suju, kuten pitäisi. Ja nimenomaan tässä on "älyllisyyden" ydin. Sarjassa ollaan monijuonisuuden ja monikerroksellisuuden parissa. Se on par'aikaisen tv-draaman rakenteellisesti vahvin ominaisuus. Kerronnallisten ainesten määrät ovat lisääntyneet huikeasti, eikä niiden mahdollinen monimutkaisuus ole haitaksi. Päinvastoin.

Oleellista on tietenkin rikos, mutta yhtä lailla myös muut osatekijät. Saran tulevaisuus, pormestariksi pyrkivän Troelsin ( Lars Mikkelsen) onnistuminen, Nannan sisar Lisan ( Laura Christensen) ja hänen Oliver-kaverinsa ( Cyron Bjørn Melville) tietämys tai tietämättömyys surmatyöstä, vallassaolijoiden keinottelu, totuuden etsintä ja niin poispäin. Miksi Nanna löydettiin Larsin vaalitoimiston autosta?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.