Latvala kypsyi rallilegendaksi virheiden kautta

J ari-Matti Latvala nosti itsensä rallilegendojen joukkoon voittamalla Jyväskylän MM-rallin. Keski-Suomen sorateiden Grand Prix on niin vaikea ralli, että sen valloittamista arvostetaan rallipiireissä kaikkialla maailmassa. Suomalaiset kuljettajat ovat haaveilleet Jyskälän voittamisesta pikkupojasta lähtien. Eilen toteutui yhden pikkupojan unelma.

Latvala voitti Jyväskylän MM-rallin tavalla, jota ei ole pidetty tuurilaiselle luontaisena. Latvalaa on moitittu hätäiseksi, kypsymättömäksi ja huolimattomaksi. Myös hänen kykyään kestää painetta on epäilty. Latvalan luonnetta arvioineita ihmisiä ei käy moittiminen, sillä Latvala on uransa aikana sortunut moneen typerään virheeseen. Kaikki muistaa noloista noloimman ulosajon Puolan MM-rallin yleisöerikoiskokeella viime vuonna. Sen mokan jälkeen Latvala oli valmis ripustamaan ajohanskansa naulaan.

Onneksi ei ripustanut. Tarvitsiko Latvala Puolan nöyryytyksen ennen kuin tajusi, että rallia ei voiteta riehumalla jokaisessa mutkassa? Latvala tarvitsi rajun herätyksen ennen kuin tajusi, että hänen on uskottava työnantajansa ja läheistensä ohjeita ja neuvoja siitä miten MM-ralleja ja mestaruuksia voitetaan.

Latvalan uran kannalta ensimmäisen MM-rallin voitto kaksi vuotta sitten näytti tulleen liian aikaisin. Latvala luuli voittamisen olevan helppoa, ja hänen keskittymisensä herpaantui ralleissa. Sardinian MM-rallin voitto viime vuonna ja Uuden-Seelannin MM-rallin voitto tänä vuonna kantoivat kuitenkin Latvalan vaikeiden aikojen yli ja kasvattivat hänen itseluottamustaan.

Latvala lähti tähän kauteen erilaisella asenteella. Hän alistui Mikko Hirvosen apulaiseksi MM-sarjassa ja tyytyi ajamaan sijoista palkintopallilla voittojen sijaan. Taktiikka tepsi ja toi yllätysvoiton Uudesta-Seelannista.

Latvalan päässä on tapahtunut muutakin. Hän on nykyisin paljon rauhallisempi, levollisempi ja luottavaisempi kuin ennen. Hän ei stressannut saati hötkyillyt, vaikka taistelu Jyväskylän MM-rallin voitosta oli koko viikonlopun ajan tiukkaan hänen ja kolmen Citroen-kuljettajan kanssa. Latvalaa varmasti jännitti, mutta hyvä jännitys kuuluu ralliin, koska silloin aistit pysyvät terävinä ja keskittyminen kasassa.

Latvala kesti ankaran hermopaineen. Tärkeintä oli se, että hän ei pelännyt voittaa. Latvala keskittyi omaan ajoonsa, sompaili rennolla mielellä, eikä ajatellut muuta kuin seuraavaa mutkaa.

Jyväskylän MM-rallin voitto nostaa Latvalan toiselle tasolle. Hänen ei tarvitse enää todistaa, että hän on kypsä voittamaan ralleja ja mestaruuksia omilla vahvuuksillaan. Jyväskylän MM-rallin voitto tuli ajamalla, eikä toisten virheillä, vaikka Mikko Hirvonen poistuikin kuvioista jo aikaisessa vaiheessa. Sebastien Ogierin ja Sebastien Loebin lyöminen rehdissä taistelussa Jyväskylän MM-rallissa on Latvalan uran paras saavutus.

Fordin rallitallin päällikkö Malcolm Wilson saattoi onnitella itseään, että hän teki Latvalan kanssa jatkosopimuksen vuosi sitten. Jatkosopimuksesta huolimatta Wilson kosiskeli jo Ogieria talliinsa. Miten olisi Latvalan käynyt, jos Ogier olisi vastannut myöntävästi.?

Vauhtia Latvalalla on aina ollut, mutta sen kontrolloiminen on ollut vaikeaa. Jos auton täydellinen hallinta on Latvalan pysyvä ominaisuus, on hän tuleva maailmanmestari. Latvala näytti viikonlopun aikana pitkää nenää niille epäilijöille, jotka olivat valmiita poistamaan tuurilaisen nimen mahdollisten mestarien listalta.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimituksen esimies

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.