Latvalalla alkaa olla vauhtia ja taitoa kuin mestarilla

Jari-Matti Latvala sai toivomansa huipennuksen rallikaudelle 2011. Mainion loppukauden ajanut tuurilainen pääsi vasta viidennen kerran korkkaamaan samppanjan MM-rallin voiton kunniaksi. Edellisestä kerrasta ehti vierähtää lähes 16 kuukautta. Latvala valloitti Jyväskylän MM-rallin viime vuonna loistavalla ajolla, mutta Walesin MM-rallin voitto tipahti kypsänä syliin sunnuntaina, kun Sebastien Loeb keskeytti.

Latvala olisi tosin voittanut ilman Loebin keskeytystäkin. Hänellä oli mainio ajovire, vauhti kohdallaan ja itseluottamus tapissa.

Sääli, että Latvalan kausi meni piloille jo varhaisessa vaiheessa. Hän keskeytti Sardinian MM-rallissa kaadettuaan autonsa ensimmäisellä erikoiskokeella. Keskeytys tuli tilille myös Argentiinan MM-rallissa, kun Fordista hajosi jousitus. Saksan MM-rallissa Latvalan menoa hidasti sähkövika ja rengasrikosta johtunut kaato.

Mutta kaudesta jää Latvalalle suuhun mukava jälkimaku. Walesin MM-rallin ohella hän seisoi palkintopallilla seitsemän kertaa.

Erikoiskokeiden pohja-aikojen perusteella Latvala oli kauden nopein kuljettaja. Hän oli pikataipaleen nopein 69 kertaa, kun Loeb ylsi 63 pohja-aikaan ja Mikko Hirvonen 35 nopeimpaan kellotukseen.

Espanjan ja Ranskan asvalttiralleissa Latvala osoitti, että hän ei pärjää pelkästään soralla. Jotta voittaisi kuljettajien maailmanmestaruuden, täytyy pystyä taistelemaan rallien voitoista sekä soralla että asvaltilla. Vauhdista ja taidoista Latvalan mestaruus ei jää kiinni.

Latvala saa ensi vuonna tallikaverikseen todennäköisesti Sebastien Ogierin. Nopea ranskalainen tuo sähköä ja kipinöitä Fordin rallitalliin. Vain kultaisia muistoja ovat ajat, jolloin Latvala pystyi sopimaan pelisäännöistä Hirvosen kanssa.

Soljuva yhteistyö ja kaverihenki muuttuu veriseen kilpailuun. Ogier haluaa voittaa maailmanmestaruuden ja olla isäntänä talossa. Hänen ensimmäinen tavoitteensa on naulata tallikaveri ja sen jälkeen kestomestari Loeb.

Fordin rallitalli M-Sport ei ole ollut halukas pulittamaan Ogierille tämän vaatimaa palkkiota. Tilanne muuttui otolliseksi, kun Citroen purki Ogierin ensi kauden sopimuksen ja maksoi tuntuvat kipurahat. Ogier voi nyt ajaa huokeammalla palkalla yhden kauden Fordilla.

Ford on vain välietappi Ogierille. Hän hamuaa vuonna 2013 MM-sarjaan tulevan Volkswagenin ykköspilotiksi. Hän voi saada seurakseen Latvalan, jolla on vain ensi kauden kattava sopimus Fordin kanssa. Jos Latvala ja Ogier tulevat toimeen keskenään, saa Volkswagen heistä lyömättömän taisteluparin kaudelle 2013.

Varmalta alkaa näyttää myös Hirvosen siirtyminen Citroenille. Loeb saa Hirvosesta mukavan tallikaverin, joka tuo auton aina maaliin ja korkeille pisteille. Citroenille nopea Loeb ja varma Hirvonen on ihanteellinen kaksikko automerkkien maailmanmestaruutta ajamaan. Kuljettajien maailmanmestaruuden Citroen on pedannut Loebille kaudella 2012.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimituksen esimies