Lidl perusti Suur-Laukaan

Hallituksen kuntauudistajat eivät pysty sellaiseen kuntauudistuksen, jossa Suomessa olisi vain kaksi kuntaa. Mutta saksalainen kauppaketju pystyy.

Lidlin ihmiset kutsuvat linjan Lappeenranta-Uusikaupunki pohjoispuolista aluetta Laukaan alueeksi, koska Laukaassa on toinen Lidlin suomalaisista jakelukeskuksista. Se toimittaa tavarat yli puoleen Suomen Lidl-myymälöistä.

Laukaaseen tuollainen laajentuminen sopii, sillä kyseessä on vanha emäpitäjä. Entinen Laukaan suurpitäjä (Vanha Laukaa) ulottui useiden entisten ja nykyisten kuntien alueelle: Laukaa, Uurainen, Jyväskylä, Jyväskylän mlk, Hankasalmi, Sumiainen, Äänekoski, Äänekosken mlk, Suolahti ja Toivakka.

Jyväskylään nykyään kuuluvista alueista pääosa Korpilahtea ja osa Säynätsaloa kuului suur-Jämsään.

Lidlin toinen kunta Suomessa on Janakkala.

KAUPPAKETJUJEN tavaravirrat kulkevat ristiin rastiin pitkin Suomea. Jos kauppa ja tehdas ovat vierekkäin, tavara kiertää kuitenkin satojen kilometrien mutkan jonkin logistiikkakeskuksen kautta.

Esimerkiksi Lidlin jakelukeskukseen Laukaaseen Valion pakkaama Milbona-maito ei tule suinkaan Jyväskylän Seppälänkankaalta, vaan Oulusta.

Jos ihmettelee tavaroiden omituisia kulkureittejä, kauppaketjuista saa aina saman vastauksen, jonka mukaan valittu toimintatapa on kaikkein tehokkain. Joskus sitä on vaikea uskoa.

KAUPUNGINJOHTAJA Markku Anderssonin seitsemää vuotta Jyväskylän johdossa arvioitiin tässä lehdessä muutama viikko sitten. Andersson sai poliitikoilta kiitosta muun muassa kohteliaasta käytöksestä.

Tällaisen kaupunginjohtajalle kuuluvan päivänselvyyden nostaminen kertoo aika paljon Anderssonin edeltäjästä, Pekka Kettusesta. Jos Anderssonin edeltäjä olisi ollut joku muu, hyvät tavat tuskin olisivat nousseet yhdeksi mittariksi.

Kettunen oli kuitenkin paljon muutakin kuin virkeä kettuilija; hänen hulvattomat ideansa olivat nostamassa Jyväskylää näivettylästä kasvukaupungiksi.

KAUPUNGIN jalkapalloylpeys JJK aikoo valita Harjun Stadionille uuden nimen, joka näkyisi otteluissa ja markkinoinnissa. Yritykset pääsevät mukaan 200 euron arvalla.

Arvonta voi tuoda mielenkiintoisen tuloksen. Entä jos kuusamolainen Pölkky Oy innostuu arvonnasta ja voittaa sen? Harjun stadion olisi sen jälkeen Pölkky-areena. Jos JJK:n kausikorttilainen, kansanedustaja Kauko Tuupainen (ps.) ilmoittaa yrityksensä arvontaan ja voitto napsahtaa sille, JJK saa Harjun stadionille todella selkeän nimen: Jyväskylän revisio- ja investortoimisto Oy Areena.

SÄHKÖPOSTIIN tuli huikea tarjous, tässä, suora lainaus:

"Tervehdys, Omat nimet ovat herra Brooks Henry, oletko taloudellisesti alas tarvitset kiireellistä ja luotettava lainan 3% korolla käynnistää yrityksesi tai maksaa pois laskujaan? Ota yhteyttä, jotta voimme auttaa sinua lainan.

Täytä lainasta Lainahakemus jos kiinnostaa."

Ilmaisu taloudellisesti alas on suorastaan hellyttävä.



Uusimmat

Kolumnit

Lukijapalaute oikaisi väärät tietoni

Netflixissä on vika, joka olisi helppo korjata

Kolumni: Rannetietokone on vain apuväline

Kolumni: Kysykää Matti Nykäseltä jotain, mitä en jo tiedä

Miksi introvertti ei viihdytä?

Rinne suututti paperi- ja sellumiehet

Kakulla on nyt jakajia

Vanhoista elokuvista oppii suomalaisuutta

Kolumni: Urheiluauto pitää naisen nöyränä

Kolumni: Yhdysvalloissa omistajien menestys nähdään yhteiskunnan etuna – toisin kuin Suomessa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.