Loeb voittaa mestaruuden ensi vuonnakin

Kun Tommi Mäkinen voitti neljännen ralliautoilun kuljettajien maailmanmestaruutensa vuonna 1999, niin moni oli valmis vannomaan, että kukaan ei riko puuppolalaisen neljän peräkkäisen mestaruuden putkea. Sebastien Loeb on nyt voittanut kahdeksan maailmanmestaruutta putkeen. Ranskalaisella on vielä kaksi kautta jäljellä Citroenilla, joten seuraava tavoite on saada taskuun kymmenen peräkkäistä mestaruutta.

Loebilla voisi olla jo nyt yhdeksän mestaruutta, jos Citroenin rallitalli olisi antanut hänen taistella kuljettajien mestaruudesta vuonna 2003. Mutta hän joutui varmistelemaan Citroenin merkkimestaruutta ja kuljettajien tittelin vei Petter Solberg. Loebille vakuutettiin tuolloin, että hänen aikansa tulee vielä. Mutta ei Loeb itsekään uskonut, että hän voisi voittaa maailmanmestaruuden kahdeksan kertaa putkeen. Loeb sanoi perjantaina Walesin rallin yötauolla, että hän olisi ollut tyytyväinen yhteenkin mestaruuteen.

Loebista tuli eniten maailmanmestaruuksia voittanut autourheilija. Michael Schumacher voitti formula ykkösten maailmanmestaruuden seitsemän kertaa, kaksi kertaa Benettonilla vuosina 1994 ja 1995 sekä viisi kertaa Ferrarilla vuosina 2000-2005.

Loebilla on vielä matkaa ratamoottoripyöräilijä Giacomo Agostinin 15 mestaruuteen, joista kahdeksan tuli 500-kuutioisissa vuosina 1968-72 ja 1975 sekä seitsemän 350-kuutioisissa vuosina 1968-74. Agostini voitti 122 GP-kisaa.

Loebin valtakausi jatkuu rallin MM-sarjassa myös ensi vuonna. Hänellä on vauhtia, taitoa, kokemusta, rutiinia, itseluottamusta, alla MM-sarjan paras auto sekä tallin tuki takanaan. Sebastien Ogier yritti tänä vuonna muuttaa asetelmia Citroenilla, mutta sai kynsilleen. Kuka tahansa Loebin tallikaverina ajaakin ensi vuonna, hän saa varautua apupojan rooliin.

Huippukuljettajista vain Jari-Matti Latvala on Loebin lisäksi varma tallipaikastaan. Latvala jatkaa M-Sportilla, joka ei ole vielä saanut tehtyä sopimusta Fordin kanssa. Hyvin todennäköisesti Ford jatkaa MM-sarjassa, mutta muuttuuko mikään? Jos Mikko Hirvonen ja Latvala eivät ole pystyneet kukistamaan Loebia tähänkään asti Fordilla, niin miten se onnistuisi ensi vuonna?

Rallin MM-sarjassa täytyy odottaa vuoteen 2013 ennen kuin Loebille ja Citroenille saadaan resursseiltaan tasavahva haastaja. Volkswagen tuo viivalle takuuvarmasti kilpailukykyisen Polon. Kuskipesti Volkswagenilla on tällä haavaa houkutteleva vaihtoehto Hirvoselle, Ogierille ja Solbergille. Ihannetyöpaikan ainoa negatiivinen puoli on ensi kausi, joka menee Poloa kehittäessä ja Skodalla MM-sarjaa tahkotessa. Volkswagen aloittaa MM-sarjassa vasta kaudella 2013.

Solberg ei jatka ensi vuonna oman rallitallin pyörittämistä. Hänelle kelpaa mikä tahansa tallipaikka, vaikka apupojan pesti Citroenilla tai MM-sarjan kiertäminen S2000-autolla.

Hirvonen jatkaa Fordilla, menee Volkswagenille tai ottaa rahakkaan pestin Citroenilta. Hirvoselle kakkoskuljettajan pesti umpiranskalaisessa Citroenin rallitallissa olisi askeleita taaksepäin. Hän voisi unohtaa haaveet maailmanmestaruudesta ja totuttautua elämään tossun alla kuten Dani Sordo vuosina 2006 - 2010. Ei Citroen huono työpaikka olisi. Hirvonen pääsisi ajamaan MM-sarjan parhaalla autolla palkintopallisijoja, mutta elämä ranskalaisten kanssa Loebin varjossa voisi olla onhoista.

Ogier viettää välivuoden Volkswagenilla tai ottaa vuoden pestin Fordille. Fordin rallitallin päällikkö Malcolm Wilson teki pari vuotta sitten tarjouksen Ogierille, mutta tämä jäi Citroenille. Nyt välit Loebin kanssa ovat siinä jamassa, että ajolähtö on edessä. Kuljettajien siirtoruletti tuskin liikahtaa eteenpäin ennen kuin Ogier on tehnyt ratkaisunsa.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimituksen esimies