Loebin hallinnasta Ogierin valtakauteen

Sebastien Ogier voitti tänä vuonna yhdeksän MM-rallia ja hänen työnantajansa Volkswagen kaikkiaan kymmenen osakilpailua 13 ajetusta. Kuulostaa paljolta, mutta Sebastien Loeb ja Citroen ylsivät täsmälleen vastaavaan viime vuonna. Citroen voitti 10/13 rallia myös vuosina 2011 ja 2010. Eikä yhdeksän voittoa kaudessa ole edes ennätys. Loeb valloitti 11 MM-rallia 15:stä kaudella 2008 ja kirjautti historiallisen yhden kauden voittoprosentin 73,3. Ogierin voittoprosentti oli tänä vuonna 69,2.

Ogier voitti tänä vuonna 111 erikoiskoetta eli 42,4 prosenttia 262 ajetusta pikataipaleesta. Sekin on paljon, mutta Loeb pisti paremmaksi vuonna 2005, kun hän vei 129/299 erikoiskoetta eli 43,1 prosenttia pohja-ajoista.

Automerkkien maailmanmestaruuden vieneen Volkswagenin kuljettajat Ogier, Jari-Matti Latvala ja Andreas Mikkelsen voittivat tänä vuonna 150 erikoiskoetta, mikä tekee voittoprosentiksi 57,3. Mutta se ei riitä lähellekään ennätystä: Loeb, Ogier ja Dani Sordo voittivat Citroenille 80,8 prosenttia kauden 2010 pikataipaleista.

Volkswagenin ensimmäinen kausi rallin MM-sarjassa on mykistävä, mutta ei tavaton. Yksikään tulokastalli ei toki ole aikaisemmin pystynyt voittamaan 76,9 prosenttia osakilpailuista ensimmäisenä kisavuonnaan, mutta talleista samaan voittoprosenttiin kauden aikana on Citroenin lisäksi pystynyt Lancia kaudella 1988. Volkswagenin mestaruuden tekee ainutlaatuiseksi se, että se pystyi uutena tallina lopettamaan Citroenin vuosikausia kestäneen hegemonian.

Moni syytti rallin MM-sarjaa tylsäksi Loebin ylivoiman takia, ja nyt ollaan ajauduttu ojasta allikkoon. Volkswagen mestaroi MM-sarjaa myös ensi kaudella. Citroen keskittää voimansa rata-autoilun MM-sarjaan, M-Sport tuskailee niukan budjettinsa kanssa ja Hyundai vasta opettelee MM-rallien tavoille. Volkswagen saa ensi vuonna tätä kautta heikomman vastuksen, eikä Ogier jätä tilaisuutta käyttämättä. Toivottavasti Latvala pystyy voittamaan ensi kaudella enemmän kuin yhden rallin. Ja Mikko Hirvonen edes sen ainoan.

Ogierin valtakausi voi jatkua useita vuosia. Loeb vei nimiinsä kuljettajien maailmanmestaruuden yhdeksän kertaa vuosina 2004–2012. Volkswagen tuskin viihtyy MM-sarjassa kymmentä vuotta, vaan etsii Citroenin tavoin uusia haasteita jo aikaisemmin. Myös Loebin ennätykset pysyvät lyömättöminä. Maailman paras rallikuljettaja voitti uransa aikana 78 MM-rallia ja hakkasi kiveen uskomattoman voittoprosentin 46,43. Erikoiskokeita Loeb vei nimiinsä tasan 900.

Suomalaisittain rallikausi 2013 oli pettymys, vaikka Latvala sijoittui kuljettajien MM-sarjassa kolmanneksi ja Hirvonen neljänneksi. Latvalan alkukausi oli takkuinen, koska hän vaihtoi tallia ja joutui hyppäämään liikkuvaan junaan. Ogier oli hieronut toista vuotta Poloa mieleisekseen, joten Latvalan sopeutuminen uuden auton tavoille otti aikansa. Yksi voitto ja kuusi muuta palkintopallisijaa ei ole huono tulos, mutta Ogier jätti ylivoimallaan Latvalan varjoonsa. Pari voittoa lisää olisi tehnyt Latvalan kaudesta hyvän. Nyt tuurilaisen suuhun jäi tyydyttävä maku.

Kauden 2013 piti olla Hirvosen vuosi. Vuosia MM-sarjaa hallinnut Citroen petasi mestaruutta Hirvoselle, mutta Volkswagen yllätti. Hirvonen ei pystynyt voittamaan ainuttakaan MM-rallia, eikä viisi palkintopallisijaa tyydytä jyväskyläläistä, joka on sijoittunut neljä kertaa toiseksi kuljettajien MM-sarjassa.

Kausi 2013 oli Hirvoselle taantuman vuosi. Häneltä oli terävin vauhti hukassa ja Hirvonen kirjautti kauden aikana ainoastaan kymmenen erikoiskokeiden pohja-aikaa. Mestarisuosikin viitasta luopuminen jo kauden alkuvaiheessa söi miehen itseluottamusta ja motivaatiota. Toivottavasti Hirvonen löytää taas tekemisen palon Fordin ratissa ensi kaudella.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.