Loebin jatkaminen kiinnostaa kaikkia

M ikko Hirvosen ja Jari-Matti Latvalan sopimukset Fordin rallitallin kanssa päättyvät tähän kauteen. Heidän managerinsa Timo Jouhkin mukaan molemmat jatkavat Fordilla. Ensin pitää kuitenkin saada Fordin emoyhtiöltä siunaus koko ralliprojektille. Vasta kun Fordin rallitalli M-Sport on tehnyt sopimuksen amerikkalaisen autotehtaan kanssa, päästään sorvaamaan sopimuksia suomalaisten kanssa.

Hirvosen ja Latvalan sopimusten ohella suuri mielenkiinto kohdistuu Sebastien Loebiin. Jatkaako ranskalainen rallin MM-sarjassa vain siirtyykö hän muihin haasteisiin? Loeb on ollut tulppana muiden kuljettajien mestaruuksille kahdeksan pitkää vuotta. Kuka muistaa, että Loebia edeltävä maailmanmestari on Norjan Petter Solberg, joka vei mestaruuden vuonna 2003. Silloinkin Loeb taisteli loppuun asti kuljettajien mestaruudesta, mutta Citroenin rallitalli määräsi hänet varmistamaan automerkkien mestaruuden.

Jos Loeb vetäytyy rallin MM-sarjasta, on mestaruustie pedattu Hirvoselle. Hirvosella on titteliin vaadittava vauhti ja tasaisuus. Hänen kovin vastuksensa on tallikaveri Latvala. Citroenin Sebastien Ogier on kypsä mestariksi parin kauden kuluttua, joten Hirvosen on iskettävä kaudella 2012. Seuraava vuonna kantona kaskessa ovat Latvalan ja Ogierin lisäksi Minin ja Volkswagenin rallitallien kuljettajat. Kaudella 2013 voitoista kamppailee enemmän kuin neljä kuljettajaa. Näin ainakin toivovat kaikki rallin MM-sarjan ystävät.

Viimeisen erikoiskokeen bonuspisteet ovat olleet hyvä lisä tämän vuoden MM-sarjassa. Kuljettajat ovat innostuneet taistelemaan päätöspätkän voitosta, sillä pätkäpohjista saadut kolme pistettä on hyvä lisä pistepottiin. Hirvonen on saalistanut kauden kuudesta MM-rallista 11 bonuspistettä. Hirvosen harmiksi Loebin potti on ollut kymmenen pistettä.

Päätöspätkän bonuspisteet ovat jakautuneet Hirvoselle, Loebille, Latvalalle, Ogierille ja Solbergille. Samat kuljettajat miehittävät MM-sarjan viittä ensimmäistä pistesijaa. Ja tästä samasta joukosta on löytynyt kauden jokaisen MM-rallin neljä parasta kuljettajaa Ruotsin rallia lukuun ottamatta. Ruotsin lumilla Norjan Mads Östberg sijoittui toiseksi.

Ero viiden kärkikuljettajan ja muiden välillä on kanjonimainen. Tuskin maltan odottaa Minin ja Volkswagenin koko kauden MM-ohjelmaa. Varsinkaan Volkswagenin kohdalla hyökkäys ei ole rahasta kiinni.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimituksen esimies